Nieuws

© Tesla

Tesla Model Y: tussen facelift en nieuw model

24 januari 2025
Door Alain Devos

De Chinezen kregen de flink opgewaardeerde Model Y enkele weken geleden al te zien, nu heeft Tesla ook de voor Europa bestemde variant onthuld. Het bijzonder populaire model gaat al een kleine vijf jaar mee en komt nu natuurlijk met heel wat nieuwe troeven. 

 

Er zijn van de Model Y al meer dan 3,5 miljoen exemplaren gebouwd, verspreid over verschillende zogeheten Gigafactories op drie continenten. In 2023 werd de Tesla als eerste elektrische voertuig ’s werelds best verkochte auto, dat was hij toen ook al in Europa. De voor onze streken bestemde exemplaren worden sinds 2022 in de fabriek in Berlin-Brandenburg in elkaar gezet. Daar rolt nu dus een nieuw model van de band. Het is te zeggen, Tesla zelf heeft het over een volledig nieuw interieur en ook exterieur. Dat laatste zal ook wel kloppen, al zie je zelfs met de ogen dicht dat het nog altijd de Model Y is. Een doorgedreven facelift, mogen we het zo omschrijven? Tesla Model Y: tussen facelift en nieuw model

‘Indirect’ lichtsysteem 

Aan de afmetingen veranderde in elk geval niet veel. De auto werd een kleine 4 centimeter langer en ook breder, terwijl de bodemvrijheid met een halve centimeter toenam. Op de nieuwe velgen na, ontdek je in profiel eigenlijk... niets nieuws. De voor- en achterkant van de auto zijn wel helemaal hertekend. Op de snoet zijn de scherpere lichtblokken (met twee ‘lagen’) nu met elkaar verbonden door een heel fijne lichtbalk, eenzelfde ‘operatie’ ontdekken we op het achterwerk van de auto. Daar gaat het om een lichtstrook van maar liefst 1,6 meter, volgens de ontwerpers de grootste die je in autoland zal vinden. 

 De verlichting achteraan is een heuse wereldpremière 

Ze hebben het ook over een ‘indirect’ lichtsysteem, dat is een heuse wereldpremière. Het licht schijnt niet meer rechtstreeks, maar wordt gereflecteerd op een sierdeel onder de achterspoiler. Om het energieverbruik te optimaliseren – lees: verlagen – werd de stroomlijn van de auto verder verbeterd. Tal van ingrepen op zowat alle denkbare plaatsen zorgen voor een gunstigere aerodynamica en moeten het rijbereik nog wat groter maken. Tegelijk zou ook het geluidsniveau met 22 procent zijn gereduceerd, er worden meer dempende materialen gebruikt en de auto heeft nu ook ruiten met akoestisch gelaagde glas.  Tesla Model Y: tussen facelift en nieuw model

Nieuw interieur 

Het glas reflecteert de zon ook beter, wat het interieur minder snel doet opwarmen en de airconditioning dus wat minder energie doet verbruiken. De Model Y heeft nu dezelfde schokdempers als de al eerder onder handen genomen Model 3, dat zou hem nog wat comfortabeler maken. Tegelijk moet een wat stijvere structuur de rolneigingen bij het snellere bochtenwerk verminderen. 

 Qua dataverbindingen gaat alles een pak sneller 

Van de berline is ook het interieur grotendeels overgenomen. In het midden van de voor de rest heel sobere boordplank staat een aanraakscherm van 15,4 duim, voor de passagiers achterin is er eentje van 8 duim. Daar zijn ook twee USB-poorten die met 65 watt toelaten om evenveel laptops tegelijk van stroom te voorzien. Voor de mobiele dataverbindingen kan het downloaden tot 50 procent sneller, ook de wifi werkt nog een pak efficiënter. Zo is het bereik in bijvoorbeeld garages nu veel beter. Met de Ultra-Wideband wordt je als autosleutel te gebruiken telefoon nog sneller herkend, je kan er voortaan ook de koffer mee openen. Tesla Model Y: tussen facelift en nieuw model

Betere kwaliteit 

Er zijn ogenschijnlijk ook wat kwaliteitsvollere materialen gebruikt, ook inzake assemblage is er vooruitgang geboekt. Knap is bijvoorbeeld hoe de luidsprekers van de audio achter het textiel van de bekleding ‘verstopt’ zijn. Enigszins verrassend maar zeker ook goed nieuws is de terugkeer van een klassieke hendel voor de richtingaanwijzers, die moet je dus niet meer met knoppen op het evengoed nieuwe stuurwiel bedienen. De ook van een wat langere zitting en meer steun biedende ‘wangen’ voorziene achterbank laat zich elektrisch neer- en ook weer opklappen. 

 Het is nog even wachten op de volledige samenstelling van het gamma 

Over de natuurlijk ook opgewaardeerde aandrijving van de nieuwe Model Y-generatie komen we nog niet veel te weten. Tesla heeft het voor Europa voorlopig alleen over de Launch Series, het gaat dan om een vierwielaangedreven Long Range. Het vermogen en de capaciteit van de batterij moeten blijkbaar nog even ‘geheim’ blijven, de fabrikant vertelt wel al dat de Acceleration Boost een spurt van 0 naar 100 km/h in 4,3 seconden mogelijk maakt. Dat is 7 tienden sneller dan voordien, wellicht is de elektromotor dus ook iets krachtiger geworden. De sowieso niet echt relevante topsnelheid is wel gereduceerd naar 201 km/h. Tesla Model Y: tussen facelift en nieuw model

Lager verbruik 

Veel interessanter is natuurlijk het verbruik, dat is dankzij de verbeterde aerodynamica en de allicht ook weer wat opgewaardeerde batterij WLTP-gewijs gezakt van 16,9 tot 15,3 kWh/100 km, wat het rijbereik van deze variant met zowat 35 kilometer doet toenemen tot een fraaie 568 kilometer. Met wisselstroom gaat het laden nog altijd driefasig met 11 kW, snelladen aan een Supercharger lukt tot 250 kW.  

 Het rijbereik van de Long Range All-Wheel Drive bedraagt nu 568 kilometer 

De Belgische Tesla-invoerder heeft ook al een prijs voor de nieuwe Model Y. In afwachting van extra varianten moet je er € 61.990 voor neertellen, dat is zowat € 9.000 meer dan voor een enigszins vergelijkbaar exemplaar van de ‘oude’ generatie. Wie snel bestelt, zou zijn auto in maart al geleverd kunnen krijgen. Over meer bescheiden versies en ongetwijfeld ook weer een straffe Performance krijgen we pas later nieuws.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.