Het eeuwige verhaal bij elektrische wagens: hoe ver raken ze met één batterijlading? Bij Tesla was dat altijd al verder dan bij de meeste anderen, en in Noord-Amerika krijgen ze met de Model S Long Range Plus een versie die 402 mijl ver zou raken. In kilometers vertaald is dat 647 km…
Met het nodige gesleutel aan de Model S 100D kan Tesla trots claimen de eerste EV op de markt te brengen die een EPA*-gehomologeerd rijbereik van 402 mijl of net geen 650 kilometer laat optekenen. Dat is bijna twintig procent meer dan een S 100D uit 2019 met hetzelfde batterijpakket. De Model S Long Range Plus met het recordrijbereik wordt voorlopig alleen in Noord-Amerika verkocht, maar kan binnenkort waarschijnlijk ook bij ons besteld worden.
Hoewel het credo van Lotus-oprichter Colin Chapman luidde: “To add speed, add lightness”, is het toevoegen van “lightness” ook een van de manieren waarop je met één batterijlading verder raakt. Daarom heeft Tesla het gewicht van een hele reeks componenten verlaagd door gebruik te maken van kennis opgedaan met de Model 3 en de (bij ons nog niet leverbare) Model Y. Ook de stoelen zijn lichter geworden en de batterijen en elektromotoren zijn ook minder zwaar.
Verder krijgt de Long Range Plus aerodynamische “Tempest”-velgen en banden met een nog lagere rolweerstand, terwijl ook op motorisch vlak aanpassingen werden gedaan. Zo kreeg de achterste elektromotor een elektrische oliepomp ter vervanging van het mechanische exemplaar voor een betere smering en minder wrijving, en werden ook aan de voorste elektromotoren zaken veranderd voor meer efficiëntie.
Ook het regeneratief remmen werd aangepast. Het is nu mogelijk om aan “one pedal driving” te doen door de Hold-modus.
Daarmee zet Tesla eens te meer de standaard bij de EV’s. De trotse Europese fabrikanten moeten de Amerikanen op dat vlak opnieuw laten voorgaan en stellen zich ongetwijfeld de vraag hoe zo’n eigenwijze constructeur het telkens weer klaarspeelt om een voorsprong te behouden.
*EPA is het Amerikaanse milieuagentschap dat de verbruiks- en rijbereikcijfers voor in Amerika gecommercialiseerde auto’s valideert. Ze gebruiken daarvoor een testprocedure die enigszins verschilt van onze WLTP-methode, en nog strenger is.