Tesla AutoPilot leidt tot verslapte aandacht volgens studie
22 september 2021
Door Dieter Quartier
De gerenommeerde universiteit MIT in Boston onderwierp Tesla’s geavanceerde rijhulpsysteem aan een langetermijnonderzoek en kwam tot de conclusie dat bestuurders minder aandachtig zijn als de AutoPilot aanstaat. Ze hebben met andere woorden te veel vertrouwen in het systeem.
Het onderzoek verzamelde informatie van diverse Tesla Model S- en Model X-rijders die gezamenlijk bijna 800.000 kilometer (500.000 mijl) in AutoPilot-modus reden. De onderzoekers richtten hun aandacht op de impact op het gedrag van de bestuurder wanneer hij ondersteund wordt door het systeem.
Met behulp van gegevens uit het onderzoek publiceerde een groep MIT-onderzoekers een nieuwe studie genaamd "A model for naturalistic glance behavior around Tesla Autopilot disengagement."
De studie bracht aan het licht dat bestuurders de neiging hebben om vaker en langer te kijken naar dingen die niet gerelateerd zijn aan het rijden wanneer Autopilot is geactiveerd. Ze zouden meer in het bijzonder naar het middelste scherm kijken.
"Het model repliceert het waargenomen blikpatroon bij bestuurders. De componenten van het model tonen aan dat off-road blikken langer waren met actieve AP dan zonder en dat hun frequentiekarakteristieken veranderden. Rij-gerelateerde blikken in het terrein waren minder frequent met actieve AP dan bij handmatig rijden, terwijl niet-rijgerelateerde blikken naar beneden en naar de middenconsole het meest frequent waren en het langst duurden (22% van de blikken duurde langer dan 2 s). Er werd weinig verschil gevonden in de duur van de blikken op de weg.”
Waarin schuilt het gevaar van AutoPilot?
De idee achter Autopilot is dat het sommige rijtaken zou wegnemen en bestuurders in staat zou stellen zich meer te concentreren op het attent blijven op de weg. Dat zijn ze verplicht, want ze zijn te allen tijde verantwoordelijk voor het voertuig terwijl Autopilot actief is.
Veel bestuurders blijken echter zoveel vertrouwen te hebben in de AutoPilot dat hun aandacht op de weg verslapt. Ze zijn ervan overtuigd dat de AutoPilot altijd een oogje in het zeil houdt en achten het veilig genoeg om hun blik gedurende langere periode niet op de weg maar op het display of elders te richten.
Nog een opvallende conclusie: na het uitschakelen van de AutoPilot bleken bestuurders weer meer naar de weg te kijken.
"Visuele gedragspatronen veranderen voor en na het uitschakelen van Autopilot. Vóór de uitschakeling keken bestuurders minder op de weg en concentreerden ze zich meer op gebieden die niet met het rijden te maken hadden, vergeleken met na de overgang naar handmatig rijden. Het hogere aandeel van wegkijken vóór de uitschakeling naar handmatig rijden werd niet gecompenseerd door langere blikken vooruit."
Misleidende naam
Los van de studie en haar bevindingen is “AutoPilot” als naam voor een systeem dat enkel ondersteunt maar niet alle rijtaken overneemt allicht geen ideale keuze. Het suggereert immers dat de auto op automatische piloot staat, wat helemaal niet het geval is.
Naast AutoPilot biedt Tesla ook de zogenaamde Full Self-Driving Capability (FSD) aan als (peperdure) optie. Die is zo mogelijk nog controversiëler omdat de term volledig autonoom rijden impliceert. In dat geval is de constructeur aansprakelijk voor eventuele ongevallen.
Tesla is intussen al teruggekomen op zijn stappen en erkent dat wanneer de Beta-versie van FSD gelanceerd wordt, de auto nog niet volledig zelfrijdend zal zijn. De verantwoordelijkheid blijft bij de bestuurder volgens de Californische fabrikant.