Voor wie na het lezen van de titel denkt dat de allereerste DS ooit - nog gebaseerd op de Citroën C3 - terugkeert, moeten we toch even duidelijk maken dat dit niet het geval is. DS schrapt gewoon het woord “Crossback” uit de benaming van zijn compacte stads-SUV die een midlife-facelift krijgt, zoals het merk ook al deed bij de DS 7 Crossback, die nu gewoon DS 7 heet. DS onthult bij het begin van de Paris Fashion Week de nieuwe DS 3. Die laat de Crossback-benaming dus uit zijn naam weg en krijgt een aangepast front, een herwerkt gamma, nieuwe technologieën en een nieuwe combinatie van elektromotor en batterij voor de elektrische e-Tense-uitvoering.
Nieuwe voorzijdeDe facelift is uiteindelijk erg bescheiden, en de uiterlijke verschillen met het uitgaande model zijn beperkt. De meest opvallende wijziging aan de DS 3 zien we vooraan, met een hertekend radiatorrooster en subtiel aangepaste DS Wings die de koplampen met de grille verbinden. Elke DS 3 is uitgerust met ledkoplampen, die krijgen een wat dynamischer design en kunnen als optie voorzien worden van de DS Matrix Led Vision-technologie met intelligente sturing en automatische grootlichten. In lijn met de huidige designtaal van het merk bestaan de vernieuwde dagrijlichten uit twee verticale led-lijnen aan de buitenkanten van de voorzijde en geven ze een herkenbaar merkgezicht aan de compactste DS. Afhankelijk van de uitvoering is de grille voorzien van glanzend zwarte of diamantvormige chromen accenten.
Ook achteraan veranderde een en ander al moet je daar een arendsoog voor hebben. De achterlichten en het kofferdeksel krijgen een zwarte strip met de DS Automobiles-merknaam in metalen letters als nieuw stijlkenmerk dat we ook al op de nieuwe DS 7 zagen.
De wielen kregen een nieuw design en zijn verkrijgbaar in 17 of 18 duim, terwijl zeven koetswerkkleuren verkrijgbaar zijn, waaronder twee nieuwe parelmoerlakken, Diva Red en Lacquered Grey. Het dak kan nog steeds in een andere kleur worden uitgevoerd dan het koetswerk en is dan naar keuze gespoten in Perla Black of Carat Grey.
Ook aan de binnenkant werd een en ander veranderd. Zo is er een nieuw stuurwiel en een nieuw centraal scherm van 10,3 duim (standaard) dat toelaat om het DS Iris System-infotainmentsysteem te bedienen.
Nieuwe elektrische DS 3 E-Tense De DS 3 blijft verkrijgbaar met benzine- of dieselmotoren én als volledig elektrisch model. De elektrische DS 3 E-Tense krijgt een volledig nieuwe elektromotor en overbrenging en een nieuwe batterij. Alle drie elementen worden in Frankrijk geassembleerd. De nieuwe hybride synchroonmotor levert 115 kW (156 pk) en 260 Nm aan koppel (vroeger was dat 136 pk en 260 Nm) en werkt op 400 Volt. De batterij heeft een bruto-inhoud van 54 kWh (vroeger 50 kWh), waarvan netto 50,8 kWh bruikbaar zijn en kan tot 100 kW aan gelijkstroom aan bij het snelladen, waardoor de accu in 25 minuten van volledig leeg tot 80 procent vol gebracht kan worden. Bij wisselstroom (thuis of aan een openbare wallbox) kan hij aan 11 kW laden waarmee de batterij van volledig leeg tot vol geladen kan worden in 5 uur.
Door de nieuwe batterij raakt de DS 3 E-Tense volgens de fabrikant tot 402 kilometer ver volgens de WLTP-cyclus (met een verbruik van 12,6 kWh/100 km) en zelfs meer dan 500 kilometer in stadsverkeer. Dat is een pak meer dan de 341 kilometer van zijn voorganger en lijkt ons erg optimistisch, maar als het lukt is dat natuurlijk een bijzonder mooie waarde. Volgens DS kan dat omdat de elektromotor veel energie kan recupereren in de batterij en met de hulp van een warmtepomp, de ledkoplampen en aerodynamische wielen, in combinatie met het lager liggende koetswerk erg efficiënt is. Het lijkt nu al vast te staan dat ook de Opel Mokka en Corsa, Peugeot 2008 en de 208 binnenkort dezelfde vernieuwde aandrijflijn zullen krijgen.
Wie toch liever benzine verbruikt kan dat met de PureTech 1,2-liter met 100 pk en een manuele zesbak of met dezelfde motor met 130 pk en een automaat. Dieselen kan nog met de BlueHDi 130 met – u raadt het al – 130 pk. Die is ook uitgerust met een achttrapsautomaat.
Aangepast gammaNaar het voorbeeld van de DS 7 krijgt ook de DS 3 de Opera-uitvoering als meest exclusieve versie. De uitrustingsniveaus werden herwerkt zodat het opklimmen in het gamma logischer is, en het aantal opties werd teruggedrongen door ze onder meer in nieuwe optiepacks samen te voegen. De nieuwe DS 3 is in Frankrijk verkrijgbaar vanaf € 30.100 met de handgeschakelde benzinemotor met 100 pk in Bastille-uitvoering. Voor de 130 pk sterke benzine-automaat moet je minstens € 33.100 voorzien, voor de diesel (130 pk, automaat) € 34.700 en voor de ongetwijfeld meest gevraagde versie, de E-Tense, is bij onze zuiderburen een minimale investering van € 41.700 vereist. De Belgische prijzen volgen binnenkort.