Een pak extra vermogen, een veel lager gewicht, twee plaatsen en een hele reeks chassisupgrades en specifieke kenmerken: de CSL is niet zomaar een wat opgewaardeerde M4 Competition maar wel een bijzonder hebbeding dat voornamelijk op circuitgebruik gericht is en vanaf juli van dit jaar op precies 1.000 exemplaren zal worden gebouwd. Het model beleeft zijn wereldpremière dit weekend op het Concorso d’Elegana Villa d’Este.
Circuit first
Het mag duidelijk zijn dat de echte biotoop van de M4 CSL het racecircuit is, en niet de openbare weg. Hij deelt zijn genen dan ook met zijn competitiebroer, de BMW M4 GT3, en toonde zich in de aanloop naar zijn lancering al razendsnel op de Nordschleife van de Nürburgring.
Op de versie van het circuit die traditioneel wordt gebruikt voor vergelijkingsdoeleinden – 20,6 kilometer lang en zonder het rechte stuk in sectie T13 – stopte hij de klok op 7 minuten en 15,677 seconden. Zijn officiële rondetijd voor het 20,832 kilometer lange circuit (de volledige ronde) bedroeg 7 minuten en 20,207 seconden. Ook de sprint van 0 tot 100 km/h in 3,7 seconden en de sprint van 0 tot 200 km/h in 10,7 seconden verlopen razendsnel.
Competition, Sport, Lightweight
De M4 CSL is een echte racewagen die ook op de openbare weg gebruikt mag worden. Hij treedt als zodanig in de voetsporen van de intussen legendarische BMW M3 CSL uit 2003 en de in 2016 onthulde M4 GTS.Door de talloze gewichtsbesparende maatregelen die werden genomen zet de M4 CSL niet meer dan 1.625 kg op de weegschaal. In combinatie met zijn 550 pk sterke zescilinder geeft dat een opmerkelijke verhouding vermogen-gewicht van 2,95 kg per pk (4,01 kg/kW).
De M carbon volledige kuipzetels reduceerden het gewicht op hun eentje met ongeveer 24 kilogram in vergelijking met de standaardzetels van de BMW M4 Competition Coupé. Daarnaast werd er nog eens 21 kilogram bespaard door de achterbank en veiligheidsgordels te verwijderen, een scheidingswand te integreren en de bijbehorende wijzigingen aan de bagageruimte aan te brengen. De chassisaanpassingen, waaronder de montage van extra lichtgewicht M carbon keramische remmen en speciale lichtmetalen velgen, veren en veerpoten, drongen het gewicht met nog eens 21 kilogram terug. Door ook de hoeveelheid geluidsisolatie te beperken en ultralichtgewicht geluidsisolatie te gebruiken werd ongeveer 15 kilogram bespaard, terwijl het gebruik van componenten uit met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) ongeveer elf kilogram elimineerde.
Ook de motorkap en het kofferdeksel van de BMW M4 CSL zijn gemaakt van dit hoogtechnologische, lichtgewicht materiaal, net als het dak en de middenconsole.
De titanium uitlaatdemper reduceerde het gewicht van het uitlaatsysteem van zijn kant met ruim 4 kilogram. Detailwijzigingen aan onder meer de BMW-nieren, de achterlichten, de vloermatten en de automatische airconditioning schraapten nog eens vier kilogram weg.
She’s got the looks
De standaard buitenkleur van de M4 CSL is de exclusieve metaallak Frozen Brooklyn Grey, waarin zichtbare oppervlakken in koolstofvezel gecombineerd worden met rode accenten. Wie liever een andere kleur ziet kan opteren voor Alpinweiss Uni of Saphirschwarz metallic.De koolstofvezelstructuur van de koetswerkonderdelen is zichtbaar op diverse plaatsen, waaronder de twee gebeitelde strepen in de motorkap. Het oppervlak van deze strepen, die niet in koetswerkkleur zijn gelakt, wordt geaccentueerd met een rode omtrek. Rode accentlijnen leggen ook extra nadruk op de twee vinnen op het CFRP-dak, de contouren van de zijdrempels, de zwarte modellabels en de modelspecifieke CFRP-splitters en CFRP-inzetstukken in de Air Curtains in de voorschort.
Als optie is de M4 CSL verkrijgbaar met BMW Laserlight-koplampen die als welkomsteffect en bij het inschakelen van de dim- en grootlichten geel oplichten in plaats van wit, als verwijzing naar de koplampen van de GT-racewagens.
De achterlichten zijn dan weer standaard uitgerust met een nieuwe technologie waarbij in de glazen afdekkingen complexe lichtdraden geweven zijn die oplichten met behulp van lasertechnologie, waardoor het oppervlak ervan een levendige structuur krijgt en in het donker een duidelijk herkenbare lichtsignatuur creëert.
De gesmede M-lichtmetalen velgen meten 19 duim vooraan en 20 duim achteraan en zijn specifiek ontworpen voor de CSL, net als de high-performancebanden van 275/35 ZR19 vooraan en 285/30 ZR20 achteraan.
550 pk en 650 Nm
De zescilinder van de CSL is afgeleid van de krachtbron van de M4GT3-racewagen en pakt onder meer uit met een hogere turbodruk voor de twee MonoScroll-turbo’s en modelspecifieke aanpassingen aan het motormanagement. Het resultaat is een maximumvermogen van 550 pk (405 kW) bij 6.250 o/m en 650 Nm aan koppel tussen 2.750 en 5.950 toeren. Al die kracht wordt via een achttraps M-Steptronicautomaat met Drivelogic exclusief naar de achterwielen gestuurd.
Talloze andere aanpassingen, onder ander aan de ophanging, die acht millimeter lager ligt dan die van de M4 Competition Coupé, aan de askinematica en wielvluchtafstelling, de hulpveren en antirolstangen zorgen in combinatie met de standaard adaptieve M ophanging met elektronisch gestuurde schokdempers en de elektromechanische M Servotronic-stuurinrichting voor een uitzonderlijk sportief weggedrag. De remmen zijn altijd carbonkeramisch.
Sportwagenpurisme
De toegevingen op comfortvlak bleven erg beperkt. BMW positioneert de M4 CSL dan ook als een pure sportwagen. Zo is de rugleuning van de M carbon-kuipzetels voor de bestuurder en de passagier niet verstelbaar en kan de zithoogte alleen in de werkplaats worden ingesteld. Ook het voor- of achteruitschuiven van de kuipstoelen kan enkel manueel.Het M-stuur is met Alcantara bekleed, de hemelbekleding is antracietkleurig, de decoratieve lijsten zijn van koolstofvezel. De CSL-logo’s op de zetels, de middenconsole en het achterpaneel en de M-specifieke displays laten geen twijfel over de bijzondere status van deze M4 bestaan. De bekleding van de stoelen in Merino-leder en de M-veiligheidsgordels zijn standaard. In het achtercompartiment vind je geen achterbank meer, maar wel twee opbergvakken voor helmen.
Om toch enig comfort te behouden beschikt de M4 CSL standaard over automatische airconditioning, Park Distance Control, botswaarschuwing vooraan, Lane Departure Warning en Speed Limit Info. Wie twee zones wil voor de airco moet bijbetalen, zoals dat ook het geval is voor een alarm, het Driving Assistant Pack en het Parking Assistant Pack.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853