Talloze Amerikanen kunnen Kia-logo niet lezen: elke dag 1.000 Google-zoekopdrachten
22 november 2022
Door Stijn Blanckaert
Opmerkelijk bericht uit de VS: elke maand gaan maar liefst 30.000 mensen op Google op zoek naar “KN” wanneer ze het nieuwe Kia-logo op een auto hebben gezien. Ze lezen de “I” en de “A” uit het logo dus verkeerdelijk als een “N”.
Toen Kia in 2021 het ovalen logo door een nieuw letterwoord met de drie gestileerde letters uit de merknaam verving had het ongetwijfeld niet gedacht dat veel mensen er niet in zouden slagen om het moderne lettertype te ontcijferen wanneer ze het op een auto ontwaren. Uit statistieken van de zoekopdrachten bij Google in de Verenigde Staten blijkt dat elke maand niet minder dan 30.000 keren gezocht wordt op “kn car” en “kn car brand”. Het gaat daarbij dus om een duizendtal mensen per dag die het logo op een auto hebben gezien maar het niet konden lezen en op zoek gaan naar de betekenis van de twee letters “K” en “N”, terwijl ze dus de “K”, de “I” en de “A” hadden moeten ontwaren.
Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.