Nieuws

© MediaInMotion

Synthetische benzine vervuilender dan gewone, zegt T&E

10 december 2021
Door Benjamin Uyttebroeck
Wie auto’s met verbrandingsmotoren nog niet direct wil schrappen, kan synthetische brandstof overwegen. Volgens de milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) is dat echter geen goed idee. Integendeel: T&E beweert dat synthetische benzine zelfs slechter is voor de luchtkwaliteit.

Elektrisch rijden is de toekomst en ook nog eens beter voor het milieu. Maar als iedereen zijn benzineauto’s gaat vervangen, belast dat het milieu natuurlijk ook. Batterijvoertuigen produceer je immers niet zonder ecologische voetafdruk. Daarom lijkt het voor de hand te liggen op zoek te gaan naar technologieën die het leven van die traditionele auto’s kunnen verlengen. Technologieën zoals synthetische brandstoffen of e-fuels.

Dat klinkt gemakkelijker dan het is. Zo zijn er op dit moment nog helemaal geen e-fuels op de markt. T&E heeft het onderzoeksbureau IFP Energies daarom zelf de nodige brandstoffen laten produceren om daarna een en ander te kunnen uitzoeken.

Slecht rapport

Uit dat onderzoek blijkt dat een auto die op e-benzine rijdt evenveel NOx (stikstofoxides) uitstoot als een op gewone E10-benzine. Geen winst op dat vlak dus en de uitstoot van koolmonoxide is zelfs drie keer hoger dan bij gewone benzine. Er wordt ook tot twee keer meer ammoniak uitgestoten. De uitstoot van fijnstof ligt wel 80 tot 90 procent lager.

Los van de milieu-impact van e-fuels belast de productie ervan het milieu ook. Als niet meer dan 10 procent van alle nieuwe auto’s op e-fuels zou gaan rijden in plaats van op elektriciteit, zal volgens T&E 23 procent meer hernieuwbare energie nodig zijn in Europa.

Er is ook een prijsnadeel omdat e-fuels erg duur zijn om te produceren. T&E heeft uitgerekend dat een auto die op e-benzine rijdt een bestuurder op vijf jaar tijd € 10 000 meer kost dan een batterij-elektrische auto. 

Welles nietes

Volgens T&E zijn synthetische brandstoffen wel een te overwegen optie voor vliegtuigen, die niet op batterijen kunnen vliegen en die nu fossiele brandstoffen verbranden die het nog slechter doen op het vlak van luchtvervuiling.

Het debat over de toekomstige energiebronnen van auto’s mag sowieso niet beperkt worden tot traditionele brandstoffen, e-fuels en batterijen. Er is immers ook waterstof. “Als je hernieuwbare waterstof gebruikt als basis, win je altijd,” meent Mark Pecqueur, docent Autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool.

In de autowereld is er alleszins nog geen eensgezindheid over deze alternatieven. Zo werkt Porsche samen met Siemens in Chili aan een fabriek voor klimaatneutrale e-fuels terwijl grote broer Volkswagen zowel waterstof als e-fuels omschrijft als overschat, complex, niet klimaatefficiënt en met weinig rendement.

Er moet ook opgemerkt worden dat T&E als milieuorganisatie geen minnaar is van verbrandingsmotoren. T&E gaat er bovendien aan voorbij dat e-fuels nog volop verder worden ontwikkeld. Het valt niet uit te sluiten dat nieuwe samenstellingen het in de toekomst wel beter zullen doen.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.