Nieuws

© Stellantis

Strijd om sub-€25.000 EV tussen Stellantis, VW en de Chinese merken

07 augustus 2023
Door Stijn Blanckaert

Terwijl VW met de ID.2 van plan is om een kleine elektrische auto van zo’n € 25.000 te lanceren en Stellantis ook al een elektrische Citroën C3 in die prijsklasse beloofde doet Stellantis daar met het plan om een elektrische Fiat Panda van minder dan € 25.000 te bouwen nog een schepje bovenop. Dat is ook nodig als de Europeanen het rijk niet alleen aan de Chinezen willen laten. De eerste van die nieuwe modellen mag echter niet voor eind volgend jaar verwacht worden. 

 

Nieuwe auto’s worden steeds meer onbetaalbaar voor particuliere kopers met een modaal budget en elektrische auto’s zijn al helemaal onbereikbaar voor wie in de prijsvork van € 20.000 tot € 25.000 op zoek is naar een nieuw exemplaar. Op de Dacia Spring na – die door zijn kleine accu, beperkte rijbereik en summiere prestaties niet echt een elektroauto is die door iedereen voor alle doeleinden bruikbaar is – zijn er gewoon geen elektrische auto’s in dat prijssegment te vinden. Vandaag althans.

Chinese concurrentie zit niet stil 

Dat hebben de Chinezen begrepen, en er zijn meerdere elektrische modellen in dat segment op komst, bij BYD, maar ook bij andere Chinese spelers. Om zich de kaas niet van het brood te laten eten plannen de Europese merken nu ook dergelijke auto’s. Naast Volkswagen, dat voor 2025 al een ID.2 van zo’n € 25.000 aankondigde stelde ook Citroën met de later dit jaar te onthullen ë-C3 al een dergelijke auto in het vooruitzicht, en wil Renault de “5” doen herleven als betaalbare elektrische B-segmenter. Ook Kia werkt naar verluidt aan een kleine elektrische auto die vanaf 2025 op de markt zou moeten komen. 

Elektrische Fiat Panda in de pijplijn

Binnen het Stellantis-concern gaat nu ook Fiat de toer van de betaalbare EV op, want het Italiaanse merk wil binnenkort een elektrisch basisautootje op de markt brengen als opvolger van de Panda, om zo te concurreren met de Dacia Spring en de verwachte Chinese concurrentie. Dat die elektrische Panda en de Citroën ë-C3 hun technische basis en heel wat onderdelen zullen delen lijdt geen twijfel.  

Het is wel nog wachten tot eind volgend jaar vooraleer de eerste van die Europese elektrische auto’s ook echt verkrijgbaar zullen zijn. De kans dat de Chinezen weer net wat eerder met hun sub € 25K-aanbod uitpakken is dan ook groot.

Deel op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.