Nieuws

© BMW

Sterke stijging inschrijvingen mei 2023 ten opzichte van mei 2022: +42,5 procent

01 juni 2023
Door Stijn Blanckaert

De stijging van het aantal inschrijvingen zette zich ook in mei door. Onder impuls van de goed boerende B2B-markt groeide het aantal ingeschreven nieuwe personenwagens in mei met 42,5 procent ten opzichte van vorig jaar in dezelfde maand. Gecumuleerd betekent dat intussen dat 2023 32,5 procent meer inschrijvingen telt dan 2022. Dat BMW opnieuw de dans leidde in mei is allesbehalve een verrassing.

 

Twee derde van de 41.358 nieuwe inschrijvingen in mei gebeuren door ondernemingen of zelfstandigen, waarmee het aandeel van de professionele markt verder blijft toenemen. In vergelijking met mei 2022 (29.025) werden er vorige maand 42,5 procent meer nieuwe auto’s ingeschreven, wat op jaarbasis na vijf maanden een groei met 32,5 procent betekent. In totaal schreven de Belgen dit jaar al 212.714 nieuwe auto’s in (vergeleken met 160.573 stuks in de eerste vijf maanden van 2022). Dat is een zeer bemoedigend resultaat voor de sector en het beste gecumuleerde resultaat na vijf maanden sinds 2020, maar nog ver van de recordcijfers van 260.044 auto’s in vijf maanden uit 2019, voor corona toesloeg. 

Bij de lichte bedrijfsvoertuigen is er eveneens een groei merkbaar. In mei 2023 werden er met 5.846 stuks 22 procent meer van die voertuigen ingeschreven dan in mei 2022 (4.793), gecumuleerd komt dat na vijf maanden uit op 29.356 stuks of een groei van 19,3 procent in vergelijking met vorig jaar (24.615).

BMW blijft scoren 

Als een plaat die blijft haperen blijft BMW zijn plaats aan de top van het maand- én jaarklassement verdedigen. In mei kregen 4.622 nieuwe BMW’s een nummerplaat, voor 4.062 Volkswagens en op een verre afstand ook 2.809 Peugeots, 2.756 Mercedessen en op de vijfde plaats ook 2.634 Audi’s.TABEL TOP 25 INSCHRIJVINGEN MEI 2023 BRON FEBIACTOP 25 INSCHRIJVINGEN MEI 2023 BRON FEBIAC 

Over de eerste vijf maanden van 2022 behoudt BMW met 22.042 inschrijvingen natuurlijk zijn eerste plaats, met een intussen opmerkelijk grote voorsprong op nummer twee, Volkswagen, dat 18.743 nieuwe auto’s wist te registreren. Het marktaandeel van BMW is met 9,89 procent nog maar enkele procentpunten verwijderd van het magische cijfer 10!

TABEL TOP 25 INSCHRIJVINGEN JANUARI TOT EN MET MEI 2023 BRON FEBIAC TOP 25 INSCHRIJVINGEN JANUARI TOT EN MET MEI 2023 BRON FEBIAC 

VW heeft in de gecumuleerde resultaten met 8,45 procent marktaandeel en de tweede plaats ook weinig reden tot klagen, zeker omdat het net als BMW over die periode 38 procent meer auto’s aan de man kon brengen dan in 2022. Op drie staat in de cumul Peugeot (15.706 stuks, marktaandeel van 7,89 procent), voor Mercedes (15.367, aandeel van 7,63 procent) en Audi (14.264, 7,56 procent). Daarmee bestaat de top vijf op Peugeot na volledig uit Duitse merken. 

Verder in de top tien over de eerste vijf maanden staan Renault, Toyota, Volvo, Dacia en Opel. 

Problemen voor Citroën 

De enige daler in de top vijfentwintig is nog steeds Citroën, dat een moeilijk jaar kent. Ook in de voorbije meimaand wist Citroën met 1.409 stuks 16,63 procent minder auto’s in te schrijven dan in mei 2022, wat in de gecumuleerde cijfers intussen al zorgt voor een daling van het aantal inschrijvingen door het Franse merk met 12,76 procent (van 7.900 naar 6.892 stuks). Een jammerlijke vaststelling voor een merk dat rond 2008 nog de fiere nummer één op onze markt was. 

Explosieve stijging voor Tesla en Cupra 

Bij de grootste stijgers over vijf maanden blijft Tesla opvallen, met een groei van 265,42 procent in vergelijking met 2022 (6.392 ten opzichte van 1.732). Ook het nieuwe Cupra doet het goed en haalt net de 25ste plaats in de cumul, met 1.786 inschrijvingen ten opzichte van 409 vorig jaar, een stijging met 336,67 procent. Verder groeide het aantal inschrijvingen over vijf maanden ook aanzienlijk bij Land Rover (+95,02 procent), Suzuki (+92,82 procent), Mazda (+59,37 procent) en Volvo (+50,56 procent).

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.