Stellantis wil tegen 2026 al solid-state batterijen hebben
08 juli 2021
Door Dieter Quartier
De Frans-Italiaans-Duits-Brits-Amerikaanse autoreus onthulde vandaag zijn elektroplannen op de korte en middellange termijn. Opvallende ambitie: solid-state batterijen klaar hebben tegen 2026. Bij Renault houden ze het op 2030.
Stellantis zet € 30 miljard opzij om zijn ambitieuze elektrificatie- en digitaliseringsplannen voor de 14 merken die het overkoepelt, te verwezenlijken. Tot de speerpunten behoren een uitgesproken focus op nieuwe elektrische modellen, die in alle maten en gewichten zullen komen en in het beste geval 800 kilometer rijbereik bieden.
Het voorziet vier specifieke EV-platformen, een schaalbare familie van drie elektrische aandrijfmodules en gestandaardiseerde accupacks voor alle merken en segmenten. Dat moet de kosten drukken en dus de marges veiligstellen.
De groep zal ook diverse gigafactory’s uit de grond stampen aan beide zijden van de Atlantische Oceaan, Eentje daarvan zal gebouwd worden in Zuid-Italië. Op die manier wil Stellantis de hele toeleveringsketen naar zich toetrekken om over voldoende batterijcellen te kunnen beschikken en niet meer afhankelijk te zijn van de Aziatische leveranciers, die vandaag op batterijvlak de lakens uitdelen.
Stellantis zegt ook in te zetten op twee batterijtypes: eentje met een hoge energiedichtheid en een nikkel-kobaltvrij alternatief tegen 2024. Tegen 2026 wil het zelfs al klaar zijn met solid-state batterijen. Die hebben geen vloeibaar elektrolyt en zijn daardoor veel lichter. Tegelijk kunnen ze ook meer energie opslaan en sneller opladen.