Nieuws

© Stellantis

Stellantis vernieuwt gehele lichte vracht-gamma en verhoogt rijbereik e-versies

23 oktober 2023
Door Stijn Blanckaert

Vijf persberichten tegelijk in onze mailbox vandaag: een van Opel, een van Peugeot, een van Fiat en een van Citroën. En dan nog een van Stellantis zelf, dat aankondigt dat de constructeur vandaag in een keer 12 nieuwe modellen voorstelt. Of eigenlijk drie, want de vier merken vernieuwen tegelijk hun compacte, middelgrote en grote bestelwagens.

 

Stellantis heeft de bestelwagenactiviteiten ondergebracht in de business unit Stellantis Pro One. Die stelt vandaag een volledig nieuw gamma voor dat bestaat uit 12 modellen van de merken Fiat Professional, Peugeot, Opel en Citroën. Bij Citroën worden de Berlingo, Jumpy en Jumper vernieuwd. Fiat pakt uit met de nieuwe Doblo, Scudo en Ducato. Peugeot doet hetzelfde met de Partner, Expert en Boxer en ook Opel laat zich niet onbetuigd en stelt vandaag een nieuwe Combo, Vivaro en Movano voor. 

Het gaat bij de drie bestelwagens in hun vier merkvarianten telkens om een facelift en dus niet om een volledig nieuwe auto. Los van visuele updates is het vooral de komst van elektrische versies met nieuwe accutechnologie die belangrijk is. Stellantis kondigt ook bestelwagens met een brandstofcel op waterstof aan. 

Nieuwe looks en technologie 

Alle bestelwagens van het Stellantis Pro One-gamma krijgen een nieuwe look aan de buitenzijde, die echter niet verhult dat het eigenlijk om een facelift van de bestaande modellen gaat. Verder is het dashboard van de Citroën Berlingo, Fiat Doblo, Peugeot Partner en Opel Combo volledig nieuw, digitaal en (optioneel) voorzien van een infotainmentscherm van 10 duim. 

Om het zicht rondom te verbeteren krijgen de kleine en middelgrote bestelwagens ook een verbeterde versie van het Dynamic Surround Vision-systeem dat camerabeelden van achter de auto en onder de buitenspiegel aan de passagierszijde weergeeft op de achteruitkijkspiegel in het midden van de voorruit. Er is op die modellen ook een verbeterde versie van het parkeerhulpsysteem verkrijgbaar, dat nu 12 sensoren telt voor- en achteraan. Verder is er Highway Driver Assist, een adaptieve cruise control met stop-and-go en rijstrookassistentie en zijn er nog heel wat rijhulpsystemen die we al kennen uit de personenwagens van de Stellantis-merken. 

De grote bestelwagens Citroën Jumper, Peugeot Boxer, Fiat Ducato en Opel Movano krijgen nieuwe dieselmotoren, zijn er ook met een automaat en als elektro- en (in 2024) waterstofmodel. Ook die bestelwagens krijgen een digitaal dashboard en een nieuw infotainmentsysteem met HD-aanraakscherm. 

Elk merk krijgt ook een typisch kenmerk waar het zich mee moet onderscheiden van de concurrenten. Zo wordt voor Citroën gemikt op welzijn aan boord door het uitrusten van de modellen met Citroëns Advanced Comfort Seats op de Berlingo Van.  

Elektrisch is de toekomst 

Stellantis Pro One beseft dat de elektrificatie van de lichte vrachtwagens nu snel moet gebeuren om in 2035 klaar te zijn voor het einde van de verbrandingsmotor. Het merk doet dat door de introductie van nieuwe elektrische aandrijflijnen met een groter rijbereik. 

Citroën Berlingo / Opel Combo / Peugeot Partner / Fiat Doblo 

Copyright William Crozes @ Continental ProductionsBij de kleinste van de drie klassieke bestelwagens van Stellantis introduceert Stellantis Pro One naast een PureTech benzinemotor met 110 pk en een BlueHDi diesel met 100 of 130 pk ook een elektrische variant. Die behoudt de elektromotor van de vorige versie, 100 kW (136 pk) en 270 Nm sterk, maar combineert die met een nieuwe accu van 50 kWh. Daarmee stijgt het emissievrije rijbereik van de compacte bestelwagen tot 330 kilometer in de WLTP-gecombineerde cyclus, wat 20 procent meer is dan op de vorige versie. Optioneel is ook een warmtepomp verkrijgbaar. Het opladen van de accu kan met 7,4 kW of 11 kW, snelladen kan aan 100 kW. Dat zijn zeer correcte waarden voor een bestelwagen in deze klasse. 

De Citroën Berlingo krijgt ter gelegenheid van de facelift als optie Citroëns Advanced Comfort-stoelen, die niet verkrijgbaar zullen zijn op de Combo, Partner en Doblo. 

De modulariteit en het laadvolume van de Berlingo en zijn broers veranderen niet. Ze zijn er nog altijd als 4,40 meter lange “M” en 4,75 meter lange “XL” met een laadvolume tot 4,40 m3 en een laadvermogen van 1 ton (780 kg voor de elektrische varianten). 

Citroën Jumpy / Opel Vivaro / Peugeot Expert / Fiat Scudo 

Copyright William Crozes @ Continental ProductionsBij de facelift van de middelgrote bestelwagens introduceert Stellantis Pro One naast een nieuwe look en een nieuw stuurwiel ook een nieuw en volledig digitaal instrumentenpaneel. Standaard is dat zwart-wit van kleur maar als optie kan gekozen worden voor een HD-kleurenscherm van 10 duim met een nieuw infotainmentsysteem dat onder meer draadloos Apple CarPlay en Android Auto ondersteunt. Ook een inductielader voor smartphones behoort tot de optionele uitrusting, net als een automatische airco en keyless entry. 

Op het vlak van de motoren blijven er verschillende diesels in het aanbod. Het gaat om een exemplaar met 120 en een met 145 pk, beide in combinatie met een handgeschakelde zesbak al kan de 145 pk-versie optioneel ook aan een automaat gekoppeld worden. De krachtigstse 180 pk-variant heeft standaard die automaat met acht versnellingen. 

Binnenkort komt er ook een waterstofversie op de markt waar wordt gemikt op een rijbereik van meer dan 400 kilometer, maar waar momenteel nog niet meer informatie over werd vrijgegeven. Elektrisch rijden kan vandaag echter al met de elektrische variant van de middelgrote bestelwagens van Stellantis. Die heeft net als de kleine exemplaren een 100 kW (136 pk) elektromotor en is verkrijgbaar met twee soorten accu’s. Met de 50 kWh-accu kan hij 224 kilometer ver raken, de 75 kWh-accu haalt tot 350 kilometer, wat 20 kilometer meer is dan op de vorige elektroversie. Standaard laden ze aan 7,4 kW, als optie kan voor een 11 kW-lader worden geopteerd. Snelladen kan ook hier aan 100 kW. 

Er zijn twee versies, de “M” van 4,98 m lang en de “L” die 5,33 m meet. De Jumpy en zijn broers bieden afhankelijk van de versie tot 6,6 kubieke meter aan nuttig volume en tot 1.275 kg aan laadvermogen. 

Citroën Jumper / Opel Movano / Peugeot Boxer / Fiat Ducato 

Copyright William Crozes @ Continental ProductionsBij de grote jongens werd de look herwerkt, met onder meer ledkoplampen en andere achterlichten, kwam er een nieuw dashboard met een nieuw digitaal instrumentenpaneel en groot scherm en werden de motoren grondig herzien.

Een nieuwe 2,2 liter grote dieselmotor is verkrijgbaar in drie vermogensversies: 120 pk, 140 pk en 180 pk, gecombineerd met een nieuwe handgeschakelde 6-versnellingsbak. Voor het eerst is een automatische 8-versnellingsbak als optie verkrijgbaar bij de 140 en 180 pk-varianten. 

De grote bestelwagens krijgen in de tweede helft van 2024 een nieuwe brandstofcelmotor op waterstof. Intussen is er al een volledig nieuwe elektrische motor.

De vorige 90 kW/122 pk-elektromotor werd vervangen door een exemplaar met een ongezien vermogen van 200 kW of 270 pk. Ook het koppel is aanzienlijk verhoogd van 260 naar 400 Nm. Daarnaast zijn de accu's van 37 en 70 kWh vervangen door één model van 110 kWh, waardoor het WLTP-bereik tot 420 km bedraagt. Indrukwekkende cijfers voor een bestelwagen, we zijn echt wel benieuwd wat dit betekent voor de prestaties. 

11 kW-laden is standaard, snelladen kan aan 150 kW. Ook dat is voor een bestelwagen bijzonder goed te noemen. 

Met twee beschikbare wielbasissen (3,45 m en 4,04 m) zijn de grote bestelwagens beschikbaar in drie lengtes (L2, L3 en L4) met in totaal 6 verschillende carrosserieën met volumes van 10 tot 17 m3 . Om als basis te dienen voor speciale ombouwingen is de nieuwe grote bestelwagen met zijn wielbasis van 4,04 m ook beschikbaar in L3- of L4-chassis met enkele cabine en L3- of L4-chassis met dubbele cabine.

Deel op

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.