Nieuws

© Stellantis

Stellantis Pro One wil wereldwijde nummer één in lichte vracht worden

20 oktober 2023
Door Stijn Blanckaert

Stellantis, de constructeur waaronder merken van bedrijfswagens als Peugeot, Citroën, Opel, Fiat Professional en RAM vallen, mikt binnen enkele jaren op de wereldwijde leidersplaats in het lichte vrachtsegment en wil de inkomsten uit die markt tegen 2030 verdubbelen in vergelijking met het resultaat van 2021. Daardoor zou de groep Ford van de troon stoten als wereldwijde koning van de lichte bedrijfsvoertuigen.

 

Dit jaar verkocht Stellantis tot eind augustus 1,1 miljoen lichte bedrijfsvoertuigen, terwijl dat aantal in heel 2022 1,6 miljoen stuks bedroeg. Daarmee zit de Frans-Italiaans-Amerikaanse constructeur wereldmarktleider Ford, dat er nog zo’n 200.000 meer wist te verkopen, op de hielen en blijft het Toyota voor. Dat is de globale nummer drie in het segment maar bij ons veel minder bekend omwille van zijn bedrijfsvoertuigen dan in andere werelddelen. 

Stellantis is met een marktaandeel van 31 procent in Europa (600- tot 700.000 stuks in 2022) en 28 procent in Zuid-Amerika in die regio’s marktleider bij de lichte vrachtvoertuigen. In Afrika en het Midden-Oosten bekleedt de groep de tweede plaats, in Noord-Amerika is het met 800.000 stuks inclusief pick-ups de derde grootste verkoper van LCV’s (light commercial vehicles). 

Stellantis Pro One

De business unit die de lichte vrachtactiviteiten van Stellantis overkoepelt krijgt met “Stellantis Pro One” een eigen naam, maar de bedrijfsvoertuigen zelf blijven de naam van de respectievelijke merken Citroën, Opel/Vauxhall, Peugeot, Fiat Professional en RAM behouden. Daarmee doet Stellantis iets gelijkaardigs als Ford, dat zijn LCV-business met de naam Ford Pro begin dit jaar in een aparte entiteit onderbracht.1PROONE COLOR

In de komende jaren wil Stellantis Ford dus van de troon stoten, maar wanneer de groep dat precies wil doen is nog onduidelijk. Wel werd door Stellantis bekendgemaakt dat het de beoeling is om de inkomsten van de lichte vrachtafdeling tegen 2030 te verdubbelen. Dat betekent ongetwijfeld dat de kaap van twee miljoen stuks op jaarbasis overschreden moet worden. Een ambitieuze doelstelling. De LCV-business was vorig jaar goed voor zo’n derde van de inkomsten bij Stellantis en bracht de groep ongeveer € 60 miljard op.  

Gamma-opfrissing en elektrificatie 

Het complete Europese lichte vrachtgamma van Stellantis krijgt volgend jaar een update, met nieuwe modellen of facelifts voor de Citroën Berlingo en zijn tweelingbroers Peugeot Partner, Fiat Doblo en Opel Combo, maar ook voor de wat grotere reeks bestelwagens Citroën Jumpy, Peugeot Partner, Opel Vivaro en Fiat Scudo. Ook bij de grote vans komt er een update, zodat de Citroën Jumper, Peugeot Boxer, Fiat Ducato en Opel Movano weer met hun tijd mee zijn. 

Intussen biedt Stellantis van alle lichte vrachtvoertuigen ook elektrische varianten aan. Samen waren die dit jaar al goed voor 43 procent van alle in Europa verkochte elektrische LCV’s, stelt de groep. Het rijbereik van 140 kilometer van de elektrische Citroën Jumper en zijn evenknieën, dat die modellen veroordeelde tot een beperkte praktische bruikbaarheid, wordt bij de facelift van het gamma volgend jaar opgetrokken tot een flinke 420 kilometer. Maandag 23 oktober krijgen we meer informatie over de nieuwe bestelwagens van de groep.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.