Nieuws

© Stellantis

Stellantis pompt miljarden in software – en dit is waarom

07 december 2021
Door Dieter Quartier
Van enkel maar auto’s verkopen kun je als automerk niet blijven bestaan. De constructeurs bedenken daarom nieuwe manieren om inkomsten te genereren. Betalende digitale diensten beloven het nieuwe goud te zijn in de autosector en Stellantis pompt de komende jaren miljarden in de ontwikkeling van een open softwareplatform. Er staat dan ook heel veel op het spel.

Volgens Stellantis moet de transformatie van de manier waarop klanten met hun auto omgaan tegen 2030 voor € 20 miljard extra jaaromzet zorgen. Onder transformatie bedoelen ze dat we massaal overschakelen op elektrisch rijden, dat we veel makkelijker zullen huren dan kopen en dat auto’s op termijn voor een groot deel zelfstandig zullen kunnen rijden.

Het vertrekpunt is een softwaresysteem dat naadloos op het digitale leven van de klanten aansluit en dat continu updatebaar is. Zo kunnen bestaande auto’s via een eenvoudige download voorzien worden van verbeterde versies van het besturingssysteem – én van de nieuwste functies, waarvan het gros uiteraard enkel tegen betaling wordt ontgrendeld. 

Stellantis is daarmee niet de enige die zijn inkomsten ziet verschuiven van louter productie naar betalende diensten. BMW experimenteert al een tijdje met ‘huuropties’: zaken als een grootlichtassistent en verkeersbordherkenning zijn hardwarematig voorzien in de auto, maar alleen als je er maandelijks een abonnement voor betaalt, kun je ze gebruiken.

Deal met Foxconn

Het eigen softwareplatform gaat gepaard met een partnership met Foxcomm, dat op termijn zal instaan voor 80% van de microcontrollers die Stellantis nodig heeft in zijn voertuigen. Die zullen steeds meer van het elektrische type zijn en op specifieke platformen rusten, die – u raadt het al – op de nieuwe software draaien.

De deal met Foxconn is belangrijk. In 2021 missen de autobouwers miljoenen verkopen door het gebrek aan halfgeleiders en aanverwanten en volgend jaar belooft weinig beterschap te brengen. 

Netflix op de snelweg

Het nieuwe digitale platform speelt ook een belangrijke rol in de verdere ‘autonomisering’ van auto’s. Mercedes-Benz lanceert in 2022 als eerste in Europa een Level 3-zelfrijdende auto in de vorm van de EQS, die op bepaalde stukken snelweg tot 60 km/h helemaal zelfstandig kan rijden. Op termijn zal deze snelheid worden opgevoerd, naarmate het systeem performanter wordt. 

Ook de volumemerken willen deze technologie kunnen aanbieden, maar misschien niet omdat klanten er expliciet om vragen… Als een bestuurder zijn ogen niet op de weg hoeft te richten, kan hij meer genieten van het infotainment in de auto – en is hij misschien meer geneigd om betalende diensten af te nemen bij de constructeur en zijn partners. Netflixje op de snelweg tegen 120 km/h en en passant een pizza bestellen bij Domino’s? Het lijkt plots toch niet meer zo veraf.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.