Nieuws

© Stellantis

Stellantis keert Ionity de rug toe, creëert eigen laadnetwerk

19 oktober 2021
Door Dieter Quartier
Terwijl de Duitse automerken zich achter het snelladernetwerk Ionity scharen, heeft het Frans-Italiaanse Stellantis beslist om zijn eigen weg op te gaan. Samen met TheF Charging wil tegen 2025 op 15.000 locaties in Europa zowel gewone als fast chargers installeren. Die zouden publiek toegankelijk zijn, maar wie met een Opel, Citroën, Peugeot, DS, Fiat, Jeep, Alfa Romeo of Maserati rijdt, geniet van voorkeurstarieven.

Alle constructeurs die elektrische auto’s bouwen, worstelen met hetzelfde probleem: er zijn te weinig publieke laadpunten. Volgens hen durven vele consumenten de stap naar batterijvoertuigen niet wagen omdat ze op te weinig plaatsen toegang hebben tot een lader. 

Laadinfrastructuur kost handenvol geld en het is dan ook niet meer dan logisch dat constructeurs de handen in elkaar slaan om een Europees netwerk uit te bouwen. Dat hebben BMW Group, Ford Motor Company, Hyundai Motor Group, Mercedes-Benz AG en VW Group (inclusief Audi en Porsche) gedaan met Ionity, dat vooral focust op supersnelle laadstations langs snelwegen.

Stellantis (de fusie tussen het voormalige Fiat Chrysler Automobiles en PSA) stapt niet mee in het verhaal en wil zijn eigen netwerk uitrollen. Het doet dat samen met TheF Charging.

Ruim 15.000 locaties en 2 miljoen parkeerplaatsen

Om een uitgebreid Europees netwerk te creëren hebben de twee bedrijven meer dan 1.000 eigenaars of exploitanten van locaties in heel Europa geïdentificeerd. Er zullen faciliteiten worden gebouwd om aan de belangrijkste oplaadbehoeften van klanten te voldoen: in stadscentra, bij openbare instellingen (bv. ziekenhuizen en scholen), bij vervoersknooppunten (luchthavens, treinstations, havens), bij vrijetijdsvoorzieningen (sport- en wellnesscentra, hotels, restaurants) en bij winkels - in totaal meer dan 15 000 locaties in Europa met 2 miljoen parkeerplaatsen. 

Deze locaties zullen deel uitmaken van het oplaadnetwerk, dat gezamenlijk door Stellantis en TheF Charging zal worden ontwikkeld en gepromoot tot ten minste 2025. De aftrap van het netwerk wordt verwacht in 2021 met de installatie van de eerste snellaadstations in Italië, daarna zal het netwerk zich uitbreiden tot heel Europa.

In het kader van de samenwerkingsovereenkomst zullen Stellantis en TheF Charging ook streven naar een oplaadnetwerk dat koolstofvrije energie aanbiedt, met de ambitie om deze aanpak uit te breiden naar de hele waardeketen. 

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.