Nieuws

© Stellantis-CEO Carlos Tavares

Stellantis-CEO Carlos Tavares verdiende vorig jaar € 36,49 miljoen

23 februari 2024
Door Stijn Blanckaert

Autojournalist: een leuke job, maar rijk word je er niet van. Wie graag veel geld verdient wordt beter CEO van een autoconstructeur, zoals Carlos Tavares, die Stellantis leidt en daar in 2023 in totaal € 36,49 miljoen mee verdiende.

 

Carlos Tavares (65) boerde in 2022 al niet slecht, met een totaal verloningspakket van € 23,46 miljoen, maar zag daar vorig jaar maar liefst 56 procent bijkomen en verdiende in 2023 dus in totaal niet minder dan € 36,49 miljoen. Omgerekend is dat € 3,04 miljoen per maand of € 760.208 per week. 

Het verloningspakket van Tavares bestond volgens door de constructeur vrijgegeven gegevens onder meer uit € 2 miljoen als basissalaris en € 634.697 aan extralegale voordelen. De rest is prestatiegerelateerd en dus variabel. Daarbij zit onder meer € 10 miljoen als transformatiepremie omdat hij bepaalde objectieven heeft gehaald.  

518 keer het loon van de gemiddelde werknemer 

Het verschil tussen het loon van de CEO en de werknemers van Stellantis is verder opgelopen. Vergeleken met de gemiddelde Stellantis-werknemer, die in 2023 een loon had van € 70.404 (wat 9,4 procent meer was dan de € 64.328 van 2022), verdiende Tavares vorig jaar 518,3 keer zo veel, terwijl het bedrag in 2022 nog 315 keer hoger lag dan het gemiddelde. 

En de rest? 

Andere grote Amerikaanse autobouwers als Ford en General Motors hebben nog niet bekendgemaakt wat hun toplui vorig jaar verdienden. In 2022 kreeg Mary Barra van GM nog net geen $ 29 miljoen (€ 26,79 miljoen) – 362 keer wat de gemiddelde medewerker bij GM verdiende - en ging Jim Farley van Ford naar huis met bijna $ 21 miljoen (€ 19,4 miljoen), wat 281 keer meer is dan gemiddeld binnen zijn bedrijf. 

In vergelijking met de salarissen van de CEO’s van de Amerikaanse autobouwers – waar Stellantis als Europees-Amerikaans bedrijf met merken als Chrysler, Dodge, Jeep en RAM ook bijhoort – verdienen de Japanse CEO’s een stuk minder. In 2022 kreeg Akio Toyoda, de vorige CEO van Toyota, € 6,19 miljoen uitbetaald en ging Toshihiro Mibe van Honda naar huis met € 2,12 miljoen. Makoto Uchida van Nissan verdiende in datzelfde jaar € 4,16 miljoen. 

BMW-opperhoofd Oliver Zipse kreeg in 2022 € 5,3 miljoen aan verloning, wat minder is dan Ola Källenius van Mercedes, die € 7,1 miljoen opstreek. Olivier Blume, de baas van Porsche, kreeg toen € 7,4 miljoen.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.