De aankooppremie voor particulieren in Vlaanderen mist zijn effect hoegenaamd niet. Volgens Traxio werden er in het Vlaamse Gewest in de eerste drie maanden van dit jaar 1981 occasie-EV’s ingeschreven op naam van een privépersoon, een stijging met liefst 202,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. “Toch is het niet alleen de premie voor particulieren die meespeelt”, zegt Filip Dobbeleir, Senior Manager bij data-analysebedrijf Indicata.
De Belgische tweedehandsmarkt is in het algemeen in goeden doen als je de cijfers van sectorvereniging Traxio analyseert. Na de positieve trend in januari en februari 2024 liet ook maart een groei noteren. De cijfers voor het eerste kwartaal kwamen neer op een cumulatieve stijging van 9,1 procent, of 15.481 voertuigen meer in vergelijking met het eerste kwartaal van 2023.
Het aantal inschrijvingen van benzinewagens in België bleef stabiel op zo’n 55 procent, maar diesel blijft achteruitgaan ten voordele van hybride en elektrische voertuigen. Die zien hun marktaandeel groeien van 7,7 naar 9,9 procent respectievelijk van 1,7 naar 2,8 procent over dezelfde periode. Met andere woorden, één op 36 verkochte occasies in ons land is vandaag elektrisch.
Het zal niemand verbazen dat het gros van de elektrische occasiewagens in Vlaanderen werd geregistreerd. Daar krijg je als particulier, kleine vzw of eenmanszaak een premie van € 3.000.
Werden er in Q1 2023 nog maar 1.003 tweedehands EV’s ingeschreven in ons land, dan waren het er al 2576 in het eerste kwartaal van 2024. Vlaanderen nam 1981 stuks voor zijn rekening, goed voor een aandeel van 76,9 procent en een toename van 202,4 procent.
Om in aanmerking te komen voor de premie moet een occasiewagen minstens 3 jaar en maximaal 8 jaar oud zijn. De verkoopprijs mag maximaal € 40.000 inclusief btw bedragen, terwijl de bovengrens van de initiële verkoopprijs van het voertuig op € 60.000 ligt. Komen dus niet in aanmerking: de Mercedes EQE of de BMW iX3, bijvoorbeeld. Maar wel de VW ID.3, Tesla Model 3 en Peugeot e-2008, om er enkele te noemen.
“Toch is 76,7 procent van de in België verkochte EV’s jonger dan twee jaar,” weet Filip Dobbeleir van Indicata. “Dit soort auto’s wordt vooral zakelijk verkocht. De resterende 23,3 procent van de markt is ouder dan twee jaar en spreekt in Vlaanderen sinds dit jaar steeds meer particulieren aan. De zakelijke koper blijft echter ook in dit leeftijdssegment de verkopen domineren. Hij profiteert immers nog altijd van grote fiscale voordelen, die niet meer van toepassing zijn op plug-inhybrides.”
Dat het aantal verkochte elektrische occasiewagens zo sterk toeneemt, ligt volgens Dobbeleir niet alleen aan de fiscaliteit. “Het aanbod aan tweedehands EV’s is de jongste maanden enorm toegenomen. Zo is vandaag 7,4 procent van de Belgische occasiewagens in stock van het elektrische type. Een jaar geleden was dat nog maar 4,6 procent.”
Het aanbod aan elektrische occasions blijft dus fors toenemen, maar de vraag blijft achter. “Dat kan maar één effect hebben op de prijzen: die blijven naar beneden gaan”, aldus Dobbeleir. “Als we naar de prijsindex kijken in België, dan zien we dat de gemiddelde elektrische auto sinds januari 2023 zo’n 18 procent van zijn verkoopwaarde heeft verloren”.
“Toch zien we een daling in het aantal stockdagen bij de EV’s in België. Onze Market Day Supply-index stond op 1 maart 2024 op 121 dagen. Een jaar geleden was dat 139 dagen, het bewijs dat elektrische auto’s vandaag sneller verkocht worden. De prijscorrecties zullen daar allicht toe hebben bijgedragen”, besluit hij.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853