Nieuws

© Hyundai

Spectaculaire Hyundai Ioniq 5 N gaat racen als eN1 Cup Car

02 april 2024
Door Alain Devos

Hyundai had het al beloofd, het leidt van de al heel snelle Ioniq 5 N-straatauto een zo mogelijk nog wat snellere en ook efficiëntere eN1 Cup Car af. Het is de bedoeling met die natuurlijk evengoed nog wat sportiever uitgedoste auto ook echt te gaan racen. Duurzame autosport, noemen ze dat bij het immer ambitieuze Zuid-Koreaanse merk.

 

We waren wild enthousiast toen we een tijdje terug de Hyundai Ioniq 5 N mochten testen, vooral toen tijdens wat rondjes op een Spaans circuit bleek dat de auto echt wel het rijplezier én de efficiëntie van een sportwagen weet te verzoenen met de groene aard van een volledig elektrische aangedreven vierwieler. Meer nog, we vonden het zelfs de leukste EV waar we ooit al mee konden rijden.

Op slicks

De Ioniq 5 N liet toen al vermoeden dat het zelfs een leuke racewagen kon worden. Bij Hyundai voerden ze natuurlijk graag de daad bij het woord en staken ze de eN1 Cup Car in elkaar. Hij werd onthuld tijdens een soort oefenronde voor teams die eind april aan het Hyundai N Festival-motorsportevenement zullen deelnemen. Er wordt een nieuwe klasse voor geïntroduceerd, met een zogeheten open reglement dat zelfs een vrije keuze qua bandenmerk toelaat.

De auto gebruikt dezelfde en dus (samen) tot 650 pk en 770 Nm sterke elektromotoren en de evengoed al bekende batterij van 84 kWh, maar hij werd met het oog op intensief circuitgebruik op een reeks andere punten wel nog wat efficiënter gemaakt. Om te beginnen staat de eN1 Cup Car nu op slicks. Hij heeft een extra bodykit met nog wat grotere spoilers voor extra downforce en tegelijk ook extra koeling. Aangepaste elektronica zorgt ervoor dat er voor zowel de elektromotoren als de batterij een goede balans tussen topprestaties en uithoudingsvermogen wordt gevonden.

Minder dan 2 ton

Het interieur werd van zowat alle ‘overbodige’ luxe verlost, waardoor het gewicht met meer dan 200 kilo is verlaagd en onder de 2 ton zakt. Er zijn wel een rolkooi, kuipstoelen, een zespuntsgordel en een heus racestuur gemonteerd. Naast de fraaie versieringen in de bij rallyfans welbekende Hyundai-racekleuren vallen aan de buitenkant ook de witte en met 18 duim eerder bescheiden velgen op. De ophanging (rijhoogte en camber) is nu manueel verstelbaar, dus de auto heeft ook wat elektronische afstelmogelijkheden moeten afgeven. De ‘valse’ versnellingsbak en dito motorklank, die je de indruk geven met een naar hoge toerentallen verlangde benzinemotor te rijden, zijn wel gebleven. 

Het komende raceseizoen geldt als een soort proefperiode in het Zuid-Koreaanse Hyundai N Festival, met voor het eerst wedstrijden met elektrische auto’s. Rijders, teams en baancommissarissen krijgen de kans om ervaring op te doen inzake de laadinfrastructuur en brandbestrijdings- en andere noodmaatregelen. Het laatste woord is voor Joon Park, hoofd van de N Brand Management Group en dus van alle snelle modellen van Hyundai. “Met de eN1-klasse willen we de toekomst van de racerij opnieuw definiëren en de weg vrijmaken voor een nieuw tijdperk van opwindende autosport’, aldus de Koreaan.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.