Nieuws

© Cupra

Spaanse Volkswagen-dochter Cupra wil groeien door intrede op Noord-Amerikaanse markt

25 november 2024
Door Alain Devos

Het is niet alleen maar kommer en kwel bij de Volkswagen-groep. Naast die voor grote besparingen en dus ook mogelijke fabriekssluitingen en ontslagen, liggen er ook nog wel wat expansieplannen op tafel. Toch bij dochter Cupra, dat wil zijn kansen wagen op de Noord-Amerikaanse markt.

 

Er zijn niet echt veel Europese auto’s te koop in de Verenigde Staten en Canada. Duitse merken als Audi, BMW, Mercedes en ook Volkswagen zijn er natuurlijk wel heel actief, maar je zal er geen Citroën, Peugeot of Renault vinden. Japanse en Zuid-Koreaanse constructeurs hebben er wel een heel sterke positie veroverd, af en toe wordt er vanuit Europa toch nog eens een al dan niet schuchtere poging ondernomen om evengoed nog een gaatje in de markt te vinden. Zo wordt nu ook de toetreding tot de Amerikaanse markt van Cupra, het ‘jongste’ merk van de Volkswagen-groep, voorbereid. 2 Spaanse Volkswagen dochter Cupra wil groeien door intrede op Noord Amerikaanse markt

Aan tafel met Penske

Cupra heeft zich enkele jaren geleden ‘losgemaakt’ van Seat en geldt sindsdien als zowat het meest hippe merk van de groep, ook al wordt er natuurlijk wel technologie gebruikt die je ook onder de koetswerken van diverse modellen van Audi, Skoda, Volkswagen en evengoed nog Seat terugvindt. Het sportieve imago van Cupra biedt wel wat commerciële mogelijkheden in de Verenigde Staten, zo heeft men blijkbaar geoordeeld. In maart werden al plannen voor export naar Noord-Amerika aangekondigd, CEO Wayne Griffiths zei toen ook dat de verkoop van de wagens via een nieuw distributiemodel zou gebeuren.

Daar is nu meer over bekend, met het oog op de toetreding tot de Amerikaanse markt zijn er immers verkennende gesprekken met de Penske Automotive Group begonnen. Dat is een reus in distributie en ook verhuur van personenwagens en -vrachtwagens, het zou de bedoeling zijn dat Penske vanaf 2030 ook Cupra’s gaat verdelen. Details werden er nog niet echt bekendgemaakt, maar de Cupra-baas zei dat “het leiderschap van Penske in de sector en de ervaring van de Volkswagen Group voor een veelbelovende samenwerking kunnen zorgen.”1 Spaanse Volkswagen dochter Cupra wil groeien door intrede op Noord Amerikaanse markt

Nood aan groei

Volkswagen-baas Thomas Schäfer verduidelijkte de Cupra-plannen ondertussen nog wat meer. Hij stelt dat de markt voor nieuwe auto’s in Europa krimpt en dat er dus naar andere regio’s moet worden gekeken om het merk nog te doen groeien. “Iedereen moet dat ergens kunnen doen”, aldus de Duitser. “Cupra bestudeert dus ook de mogelijkheden buiten Europa. Noord-Amerika is er daar een van.” Penske Automotive staat momenteel op de derde plaats van de Automotive News-lijst met de 150 grootste dealergroepen in de Verenigde Staten. Men heeft er duidelijk een groot vertrouwen in dat er snel akkoorden voor de samenwerking kunnen worden gesloten. Zo is de Duitse Cupra-directeur Berhard Bauer ondertussen al aangesteld als Managing Director USA. Wellicht zal een deel van de productie van de voor de Noord-Amerikaanse markt bestemde modellen in de locale fabrieken van de Volkswagen-groep gebeuren.

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.