Smart zoekt het hogerop. De piepkleine stadsauto is al een tijdje uit de catalogus verdwenen, met de elektrische #1 en dito #3 telt die wel al twee heuse cross-overs. Dat aanbod wordt nu uitgebreid met de #5, een evengoed elektrische SUV voor het C-segment en dus een concurrent voor onder meer de Audi Q6 E-Tron, BMW iX3 en Tesla Model Y.
De wereldpremière van de Smart #5 vond plaats in het Australische Byron Bay, een locatie die duidelijk was uitgekozen om het avontuurlijke karakter van de wagen te onderstrepen. Smart noemt het zijn meest veelzijdige auto tot nu toe, de constructeur heeft het dan ook over een vierwieler met heel wat op het buitenleven gerichte functies. Het voorziet de #5 desgewenst van een reeks uitrustingsaccessoires die hem uitermate geschikt moeten maken voor avontuurlijke tochten op onverharde wegen. Hallo Land Rover.
Mercedes is nog altijd mede-eigenaar van Smart, het is dan ook die Duitse constructeur die het belangrijkste ontwikkelingswerk voor de #5 deed. Het halodak, de frameloze deuren en de korte overhangen zorgen voor de nodige visuele links met de andere modellen van het merk. De langwerpige koplampen voor- en achteraan, de tweekleurige spiegels en de ‘zwevende’ wieldoppen met centrale merklogo’s, die rechtop blijven staan als de wielen draaien, dragen dan weer bij tot de tegelijk verfijnde, sportieve als stoere look. En voor dat laatste is er dus ook een pakket met extra bodembescherming, een dakdrager, zijtreden, een zijtas en zelfs een zijladder. Hallo Land Rover, bis.
De #5 is 4.705 millimeter lang en heeft een wielbasis van 2.900 millimeter, dat laatste liet ook het ontwerp van een ruim interieur toe. De Zero-gravity gedoopte stoelen hebben een met 121 graden verstelbare rugleuning, V-vormige hoofdgordijnairbags, kussenairbags en er evengoed in geïntegreerde veiligheidsgordels. Ze zijn met leder bekleed, ook achterin kunnen de stoelen met verwarming en een verstelling van de rugleuning worden besteld. LED-leeslampjes in vliegtuigstijl, een elektrisch zonnescherm en accenten in eikenhout dragen bij tot de premiumsfeer, met een druk op een knop zorgt een comfortmodus achterin ook voor extra beenruimte.
Nog straffer is dat de verstelmogelijkheden voor de stoelen de creatie van een kingsize-, een queensize- of een eenpersoonsslaapruimte toelaten. Voeg daar nog het Sennheiser Signature Sound System met 21 luidsprekers (waaronder één draagbare), de projector en de sfeerverlichting met keuze uit maar liefst 256 kleuren (die in een van de luidsprekers met het ritme van de muziek ‘synchroniseren’) en je beschikt over een toch wel heel hippe auto. Qua handige snufjes vermelden we ook nog de 34 opbergvakken en de extra laadruimte van 72 liter (voor de laadkabels) voorin, qua maximale laadruimte gaat het richting een goede 1.500 liter.
Centraal voorin staat er een HMI-infotainmentsysteem. Voor de instrumenten is er een scherm van 10,3 duim, er zijn ook twee aanraakexemplaren van 13 duim die samen een groot ovaal vormen. Het head-updisplay is zelfs maar liefst 25,6 duim groot. Met de AI-assistent kan de bestuurder verschillende bronnen gebruiken om nog wat slimmer te worden, tal van functies laten zich ook met de stem bedienen. Een Leo gedoopte avatar leidt de gebruikers door de bediening, een geavanceerde AMD V2000-chip met hoog rekenvermogen moet ervoor zorgen dat alles ook heel snel werkt.
De #5 beschikt over 800-volttechnologie en een batterij met een capaciteit van 100 kWh. In 15 minuten kan die van 10 tot 80 procent van haar capaciteit worden opgeladen, voor een ‘volle’ accu belooft Smart een rijbereik van maar liefst 740 kilometer. Dat is wel nog een Chinees CLTC- en dus geen WLTP-resultaat, de EU-homologatie is nog niet afgerond en zal wellicht een autonomie van zowat 600 kilometer opleveren. Een 220-voltstopcontact in de koffer laat het gebruik van diverse elektrische apparaten toe, ook als de auto niet op het elektriciteitsnet is aangesloten.
De constructeur heeft het ook nog over de rijmodi Adaptive, Sand, Snow, Mud en Rock, maar vertelt nog niets over de aandrijving en dus ook niet over de prestaties. We weten echter al even dat er varianten met achter- en met vierwielaandrijving en dus met één en twee motoren komen, met vermogens van zo’n 340 tot om en bij de 650 pk. Klassieke verbrandingsmotoren zijn niet meer voorzien, Smart is en blijft een merk met enkel volledig elektrisch aangedreven modellen. De Europese lancering staat voor begin volgend jaar op de planning.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853