De Skoda Enyaq meldt trots de geboorte van zijn kleine broertje: de Elroq. Die rust op hetzelfde MEB-platform, wielbasis incluis, en combineert een funky designtaal met massa’s uitrusting en naar wens een flinke accu van 82 kWh. Het prijskaartje is verrassend competitief.
Het exterieur van de Elroq wordt gekenmerkt door een opvallende vorm en strakke lijnen en is daarmee het eerste Skoda-model dat de nieuwe Modern Solid-designtaal toepast. Opvallend: het glanzend zwarte “Tech-Deck Face” vervangt de typische Škoda grille met verticale spijlen. De Elroq is ook het eerste model met Škoda belettering op zowel de motorkap als het stuurwiel.
De nieuwe voorkant wordt daarenboven gekenmerkt door een robuuste voorbumper met een Unique Dark Chrome inzetstuk, terwijl de merkeigen “vierogige” koplampgraphic een nieuwe interpretatie kreeg. Als optie kun je geavanceerde ledmatrixlichten krijgen.
Omdat de Elroq op dezelfde wielbasis (2,765 meter) staat als de Enyaq biedt hij een royale hoeveelheid binnenruimte voor een auto in dit segment. Hij pronkt ook met de grootste bagageruimte in zijn categorie: je kan 470 liter bagage kwijt in de koffer (tot 1.580 liter met de achterbank neergeklapt).
Het oog wil natuurlijk ook wat en het wordt onder meer verleid door een 13 duim groot infotainmentscherm. De Design Selections maken gebruik van tal van innovatieve duurzame materialen in het interieur. Er zijn ook nieuwe Simply Clever-functies, waaronder slimme opbergvakken van 48 liter en een opbergnet voor de oplaadkabel onder de hoedenplank. Dat niemand daar ooit eerder aan heeft gedacht…
De Škoda Elroq is verkrijgbaar met drie verschillende batterijgroottes en vier aandrijflijnen. De instapper beschikt over 125 kW aan vermogen en heet Elroq 50. Het getal na de modelnaam wijst op de accucapaciteit, maar niet tot op de kWh nauwkeurig. Zo heeft de ‘50’ in werkelijkheid 52 kWh netto. Daarmee moet je volgens de WLTP 370 kilometer ver geraken.
Een trapje hoger staat de Elroq 60. Die wordt eveneens op de achterwielen aangedreven, maar dan door een e-motor van 150 kW, terwijl zijn accu 59 kWh kan afgeven. Daarmee rond je in theorie de kaap van 400 kilometer.
Wie op zoek is naar maximale reikwijdte, moet opteren voor de Elroq 85. Die verdeelt liefst 210 kW over de achterwielen en tapt zijn stroom uit een vat van 77 kWh netto. Skoda heeft het over een actieradius van minstens 560 kilometer. Niet slecht, maar hij wordt toch de broek afgedaan door zijn grootste concurrent: de KIA EV3.
Top of the bill is de Elroq 85x, die een extra motor op de vooras krijgt en dus over vierwielaandrijving beschikt. Verdere specificaties wil het Tsjechische merk nog niet kwijt.
Wat het wel met veel trots verkondigt, is dat de laadsnelheid kan oplopen tot 175 kW bij DC-snellaadstations, zodat de accu van de Elroq 85x en Elroq 85 in 28 minuten worden opgeladen van 10 tot 80 procent. De boordlader kan driefasige wisselstroom à 11 kW aan.
De orderboekjes voor de Skoda Elroq gaan meteen open. Instappen kan vanaf € 33.900 (Elroq 50). Is ook meteen bestelbaar: de Elroq 85. De andere varianten laten nog even op zich wachten. Skoda voorziet ook een First Edition, die je kunt herkennen aan een ledstrook die de koplampen met elkaar verbindt, een zwart dak en uiteraard een weelderige uitrusting.
De Elroq zal te ontdekken zijn op het autosalon van Brussel in januari.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853