Gisteren brachten we u het verhaal van het Kroatische Rimac, vandaag stelt het merk met de Nevera het tweede productiemodel voor. Die elektrische hypercar is de snelst accelererende en krachtigste productieauto ooit. Dat kan tellen…
Dat de naam van de conceptcar C_Two nog zou wijzigen was al zeker. De naam die uiteindelijk gekozen werd is
Nevera, wat verwijst naar een Middellandse zeestorm die voor de Kroatische kust huishoudt. De ontwikkeling van het model nam vier jaar in beslag maar de doelen die Rimac zich stelde waren niet min. Ze wilden dat de auto wereldwijd gehomologeerd zou kunnen worden, dat het krachtigste productieauto ooit zou zijn en dat het tegelijk ook de snelst accelererende auto ooit zou worden. De lat lag dus bijzonder hoog.
De Nevera werd volledig van nul ontwikkeld en gebruikt geen enkel onderdeel van zijn voorganger, de Concept One. Alle onderdelen zijn ook specifiek voor de Nevera ontwikkeld en worden dus niet bij externe leveranciers ingekocht.
Adembenemend (snel) De monocoque-structuur van de Nevera bestaat volledig uit koolstofvezel en weegt minder dan 200 kg. De vier elektromotoren leveren een adembenemende 1.914 pk of 1,4 MegaWatt. Voorin zitten er twee exemplaren die elk 299 pk en 280 Nm leveren, achteraan doen twee motoren daar nog eens elk 653 pk en 900 Nm bij voor een gecombineerd vermogen van 1.914 pk en een maximumkoppel van niet minder dan 2.360 Nm. De topsnelheid bedraagt 412 km/h en het officiële WLTP-rijbereik is 550 kilometer. Sprinten van 0 naar 100 km/h doet de Nevera in 1,97 seconden, 160 km/h is bereikt na 4,3 seconden en ook van 0 naar 300 km/h gebeurt in niet meer dan 9,3 seconden. De (vooral in Amerika relevante) Quarter Mile-sprint (402 meter) verloopt in 8,6 seconden. Dat maakt van de Nevera de snelst accelererende én krachtigste productieauto ooit. Indrukwekkend.
120 kWh De aandrijflijn voorin en die achteraan zijn volledig gescheiden en hebben ook elk een eigen koelingssysteem. Het batterijpack is 120 kWh groot en bestaat uit niet minder dan 6.960 batterijcellen.
De batterij kan met een driefaselader aan 22 kW worden opgeladen en kan met niet minder dan 500 kW snelladen met gelijkstroom waardoor de batterij van leeg tot 80 procent vol kan zijn in 22 minuten, mochten zo’n laders beschikbaar zijn. De Nevera weegt in totaal 2.150 kg.
Actieve aerodynamicaOm de accu te koelen werd erg veel aandacht besteed aan de actieve aerodynamica en de luchtinlaten.
De exemplaren achter de zijdeuren zijn trouwens voorzien van ledstrips die de laadstatus van de batterij kunnen aangeven, maar ook de kleuren van de vlag van het land van de eigenaar kunnen tonen, terwijl de vorm van de luchtinlaat zelf als een “Cravate”, een das dus, verwijst naar de Kroatische oorsprong van de Revera.

Ondanks de indrukwekkende vleugeldeuren zou het in- en uitstappen makkelijk moeten zijn. Rimac nam de deurdrempels op in de deuren, zodat er geen hindernis overwonnen moet worden bij het in- en uitstappen.

De instellingen van de aandrijflijn kunnen door middel van makkelijk bereikbare grote draaiknoppen gekozen worden. Centraal geeft een groot scherm alle rij-info weer en ook de passagier heeft -zoals tegenwoordig bij Ferrari, maar ook bij Porsche- een eigen scherm om rijgegevens zoals de snelheid en het gebruikte vermogen te kunnen zien.
150 stuks in totaal Wanneer de volledig handmatige productie opgestart wordt is het de bedoeling om één auto per week af te werken. Er worden in totaal 150 stuks van gebouwd. Wil je één van de beschikbare auto’s bestellen, rep je dan naar het dichtstbijzijnde verkooppunt, Esser Automotive, vlak over de grens in Aken (Duitsland). De prijs van deze adembenemende droom op wielen, vraagt u? Dat is dan € 2 miljoen, dank u…