De Italiaanse topman van Renault Luca de Meo roept de EU op om haalbare criteria te hanteren voor de komende Euro 7-norm én om het verbod op verbrandingsmotoren met enkele jaren uit te stellen. Dat zou de Europese constructeurs en de consument meer ademruimte geven.
"Over Euro 7 wil ik duidelijk zijn", vertelde de CEO van Renault en voorzitter van de Europese autofabrikantenorganisatie ACEA aan de Italiaanse persvereniging Ansa. “De regels moeten volledig worden herzien, met behoud van de nieuwe focus op vervuiling door remmen en banden. Maar het is absoluut onmogelijk voor motoren om in 2025 aan de Euro 7-grenswaarden te voldoen met regels die nog niet zijn vastgesteld. Dat kan niet.”
De Euro 7-norm staat nog in de steigers en wordt op heel wat kritiek onthaald door de autoconstructeurs. De technische investeringen die ermee gepaard gaan, zouden de gemiddelde auto met een verbrandingsmotor € 2.000 duurder maken, stelt ACEA. Volgens de sectorvereniging zou de impact van de nieuwe norm op de luchtkwaliteit daarentegen uiterst gering zijn, zoals je hier kunt lezen.
Ook 2035 als einddatum voor de verkoop van diesel- en benzinevoertuigen moet volgens de Meo worden heroverwogen. “We hebben al tientallen miljarden geïnvesteerd in de transitie naar elektrisch rijden en we zullen er nog evenveel in stoppen. De weg is nu uitgestippeld. Dit betekent echter niet dat de Europese Unie sommige belangen niet zou moeten heroverwegen: uitstel van 2035 tot 2040 zou de markt voor elektrische auto's bijvoorbeeld verder kunnen laten groeien. En als de technologische neutraliteit wordt erkend, is dat nog beter.”
Hij verwijst daarbij naar de zogenaamde e-fuels, synthetische brandstoffen die klimaatneutraal kunnen worden geproduceerd en door sommigen als alternatief voor elektrische auto’s worden voorgedragen. Deze synthetische benzine (en eventueel diesel) zou met name een interessante oplossing kunnen zijn voor low-cost merken als Dacia, al is het maar de vraag of die e-fuels in voldoende volumes kunnen worden geproduceerd – en voor een aanvaardbare prijs. Daar is lang niet iedereen van overtuigd.
Meer weten over e-fuels? Lees hier onze analyse.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853