Renault schakelt een versnelling hoger met zijn E-Tech-technologie. Van de Rafale komt er een plug-inhybride topversie met 300 pk en vierwielaandrijving, je zal er tot 100 kilometer volledig elektrisch mee kunnen rijden. Een Atelier Alpine-uitvoering met een extra sportieve afstelling en aankleding maakt het feest compleet.
Honderd elektrische kilometers, het lijkt de nieuwe norm te gaan worden voor plug-inhybride auto’s. De grote Volkswagen-groep voorziet verschillende van zijn modellen al met technologie die een dergelijke elektrische autonomie mogelijk maakt, Renault slaagt er nu dus ook in voor zijn Rafale en later misschien nog wel enkele andere modellen. De E-Tech 4x4 300 krijgt er een batterij van maar liefst 22 kWh voor mee.
Samen met de 1,2 liter-driecilinder op benzine, voorzien van een nieuwe turbo en in zijn eentje nu ook al goed voor 150 pk, zorgen drie elektromotoren voor een systeemvermogen van 300 pk. Als basis voor de plug-inhybride aandrijflijn dient de technologie van de E-Tech Full Hybrid van 200 pk, daar is boven de achteras dus een extra elektromotor aan toegevoegd. In ideale (WLTP-)omstandigheden zal het gecombineerde verbruik slechts 0,7 l/100 km bedragen, dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 15 g/km. De prestaties zijn ook wel indrukwekkend, zo spurt je met de auto desgewenst in slechts 6,4 seconden van 0 naar 100 km/h en herneem je in 4,0 seconden van 80 tot 120 km/h.
Met 4Control Advanced heeft de top-Rafale vierwielaandrijving én meesturende achterwielen, het moet de auto nog een pak dynamischer en zelfs geschikt voor wat terreinwerk maken. De eerste eigenschap kan nog worden ‘aangescherpt’, de Atelier Alpine-uitvoering komt met een door de specialisten van het sportieve dochtermerk van Renault onder handen genomen onderstel. De auto krijgt 21-duimsvelgen mee, maar ook aangepaste schokdempers, veren en stabilisatorstangen. Bij Alpine zijn evengoed de stuurbekrachtiging, het remgedrag, de remenergierecuperatie en de stabiliteits- en trajectcontrole afgestemd op een desgewenst sportievere rijstijl, daar zouden tien ingenieurs een tijdje mee bezig zijn geweest.
De ophanging is dus van het intelligente of actieve type, ze komt samen met een bovenaan de voorruit gemonteerde camera die de schokdemping rekening laat houden met de snelheid en ze ook doet anticiperen op naderende obstakels zoals een verkeersdrempel of slecht wegdek. Via het Chassis Control-menu op het multimediascherm kunnen de instellingen van 4Control Advanced, de mate van het meesturen van de achterwielen en de werking van de demping naar smaak en goesting worden aangepast. Er is keuze uit Comfort, Dynamic en Sport, die namen behoeven allicht geen verdere uitleg. Daarnaast zijn er ook nog de rijmodi Eco, Comfort, Sport, Snow en Perso, in het laatste geval met de mogelijkheid ‘eigen’ combinaties te kiezen.
In Eco en Comfort rijdt de Rafale automatisch elektrisch, zolang de batterij dat toelaat én er niet meer dan 160 pk wordt gevraagd en niet sneller dan 130 km/h wordt gereden. Via regeneratief remmen kan de batterij ook al rijdend worden opgeladen, dat is natuurlijk al bekende technologie. Vertrekken met een volle tank en een volledig opgeladen batterij zorgt voor een rijbereik tot maximaal 1.000 kilometer. Nog even over de permanente vierwielaandrijving, de koppelverdeling kan variëren van 100 procent naar de voor- tot 100 procent naar de achterwielen. Afhankelijk van de omstandigheden en de gekozen rijmodus, natuurlijk. Tot 70 km/h ligt de focus op voor- en bij hogere snelheden op achterwielaandrijving.
Naast de Atelier Alpine-versie komt de Rafale E-Tech 4x4 300 er ook als Esprit Alpine. De eerste onderscheidt zich van de tweede met de (in het Nederlands) Bergblauw Satijn gedoopte koetswerkkleur, een ‘zwevende’ spoiler in Sterzwart en dus ook de al vermelde 21-duimsvelgen. Beide varianten worden in de herfst gelanceerd, prijzen zijn er nog niet.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853