Renault presenteert in wereldpremière de Clio E-Tech
09 januari 2020
Door Redactie
Vandaag stelt Renault in wereldpremière de nieuwe Clio E-Tech voor op het Autosalon van Brussel. De hybride aandrijflijn van de nieuwe Clio E-TECH koppelt een maximale efficiëntie tijdens het gebruik aan een dynamische alertheid die tot de beste behoort op de markt, met bijvoorbeeld een acceleratie van 80 naar 120 km/u in slechts 6,9 s.
De combinatie van energierecuperatie tijdens het remmen (vergelijkbaar met het systeem in elektrische voertuigen), de hoge oplaadcapaciteit van de batterijen, en het rendement van het E-TECH-systeem optimaliseert het brandstofverbruik. Als resultaat kan tot 80% van de tijd in de stad volledig elektrisch gereden worden, en ligt het brandstofverbruik in de stadscyclus tot 40% lager dan met een verbrandingsmotor. In de volledig elektrische modus kan de nieuwe Clio tegen een snelheid tot 75-80 km/u rijden.
De extra onderdelen van de hybride aandrijving verhogen slechts in beperkte mate het gewicht: ongeveer 10 kg in vergelijking met de versie met dCi 115-motor. In de volledige cyclus bedraagt de CO2-uitstoot van de nieuwe Clio E-TECH minder dan 100 g (NEDC). Hij blijft zo trouw aan de veelzijdigheid die al 30 jaar deel uitmaakt van zijn DNA.
Aan de buitenkant kan de nieuwe Clio E-TECH herkend worden aan een specifieke bumperschort achteraan en 'E-TECH'-badges op de middenstijl en de achterklep. Daarnaast is voor het exterieur en het interieur het personaliseringspack 'Hybrid Blue' beschikbaar.
Aan de buitenkant kan de nieuwe Clio E-TECH herkend worden aan een specifieke bumperschort achteraan en 'E-TECH'-badges op de middenstijl en de achterklep. Daarnaast is voor het exterieur en het interieur het personaliseringspack 'Hybrid Blue' beschikbaar.
Aan de binnenkant is de 'Smart Cockpit' voorzien van een digitaal instrumentenbord van 7" en het nieuwe Renault EASY LINK-multimediasysteem met naar keuze het horizontale scherm van 7" of het grote verticale scherm van 9,3". Het nieuwe digitale instrumentenbord krijgt een aantal elementen die specifiek zijn voor het hybride model. Ze geven bijvoorbeeld het laadniveau van de batterij aan of wanneer de elektrische motor gebruikt wordt.
De specifieke versnellingspook is voorzien van een 'E-TECH'-badge. Tot slot werd de knop onder het multimediascherm om het Stop & Start-systeem in te schakelen vervangen door een specifieke 'EV'-knop, waarmee de elektrische modus geforceerd kan worden (op voorwaarde dat de batterij voldoende opgeladen is).