Renaults elektroberline, de Megane E-Tech electric, krijgt er met de esprit Alpine-uitvoering een sportiever uitgedoste variant bij en beschikt vanaf nu over een “One Pedal”-functie. Ook een bidirectionele lader van 11 kW is voortaan standaard.
De in het Franse Douai gebouwde Megane E-Tech electric krijgt wat extra sportief DNA ingelepeld met de komst van een nieuwe esprit Alpine-variant, die zich tussen de Techno- en Iconic-versies nestelt als middelste uitrustingsniveau van het gamma.
De esprit Alpine is herkenbaar aan zijn Schiste Grijs-lak, spoilerlippen in satijnachtig Schiste-grijs voor- en achteraan, aluvelgen van 20 duim met Ice Black-tint en een donkere monogramafwerking voor de voor- en achterruit. Het geheel wordt vervolledigd met sierlijsten in zwarte hoogglans voor de zijruiten en een esprit Alpie-logo op de linker voorvleugel.
Binnenin zijn de stoelen in zwart textiel afgewerkt met blauwe sierstiksels en verwijst een driekleurig logo naar de band tussen het Franse Alpine en het even Franse Renault.
Het dashboard, de armsteunen en de middenconsole zijn verder afgewerkt met zwarte TEP-stof met blauwe sierstiksels en rondom de cockpit bevindt zich een sierlijst in een gradatie van zwart en blauw.
Op versies die zijn uitgerust met het regeneratieve remsysteem met peddels aan het stuur, is de Megane E-Tech electric vanaf nu uitgerust met een vijfde niveau van regeneratie, de 'One Pedal'-functie. Daardoor kan de bestuurder zowel kan accelereren als vertragen met enkel het rechterpedaal. Door die functie slijten de remblokken trager, vergroot het groter rijbereik dankzij energieterugwinning en rijdt de auto soepeler, vooral in stedelijke omgevingen. Ampere zal deze innovatie in de komende maanden ook introduceren op R5 en Scenic E-Tech electric, net als op R4 wanneer deze wordt gelanceerd. Alle Megane E-Tech electric-exemplaren die na maart 2024 werden geproduceerd kunnen er ook mee uitgerust worden.
Tegelijk met de andere aanpassingen wordt op alle versies van de Megane e-Tech electric standaard een nieuwe bidirectionele wisselstroomlader van 11 kW gemonteerd. Bovendien is de auto vanaf de lancering van het nieuwe model ook leverbaar met een optionele wisselstroomlader van 22 kW (€ 1.500). De snellaadcapaciteit blijft onveranderd op 130 kW.
Wanneer de optionele bidirectionele V2L-adapter wordt aangesloten op de laadpoort is de bidirectionele 11kW-lader in staat om energie te leveren die gelijkwaardig is aan die van een 220-voltstopcontact. Dankzij deze V2L-functie (vehicle-to-load) kan Megane E-Tech electric de energie uit de batterij van de auto gebruiken om kleine apparaten zoals een koffiezet, elektrische scooter of stofzuiger van energie te voorzien.
Om het opladen bij laadpunten op gelijkstroom te vereenvoudigen, is de Megane E-Tech electric voortaan compatibel met de Plug & Charge-service. Die handige functie, die binnenkort wordt geïntegreerd in de Mobilize Charge Pass, maakt het mogelijk om zonder badge of betaalpas op te laden aan compatibele DC-laders. Zodra de auto wordt aangesloten, wordt hij door het oplaadpunt herkend en begint het laadproces. De facturatie gebeurt automatisch via de My Renault-app. De Mobilize Charge Pass geeft toegang tot meer dan 800.000 openbare laadpunten in 25 Europese landen en biedt ook voorkeurtarieven op tal van snellaadnetwerken.
De update van het gamma is meteen van kracht. De Megane E-Tech electric staat in de prijslijst met een prijs vanaf € 39.250 voor de techno, € 42.250 voor de esprit Alpine en € 42.500 voor de iconic-topversie. Alle varianten hebben dezelfde 220 pk-motor en dezelfde 60 kWh-accu die voor een WLTP-rijbereik van tussen de 458 en 468 kilometer zorgt.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853