Nieuws

© Renault

Renault Filante Record 2025 is een wel heel futuristische visie op elektrische mobiliteit

30 januari 2025
Door Alain Devos

De Renault Filante Record 2025 is geen conceptcar als de andere. De Franse constructeur noemt het een demowagen voor elektrische efficiëntie. Hij combineert het rijke erfgoed van het merk met een nieuwe en zelfs futuristische kijk op elektrische mobiliteit. Hebben we met die ‘lange’ uitleg je aandacht te pakken?

 

De looks en natuurlijk ook de naam van de auto laten wellicht vermoeden dat Renault er een nieuw snelheidsrecord mee wil vestigen. Hij is dan ook overduidelijk geïnspireerd op enkele recordwagens van vorige eeuw, zoals de 40 CV des Records van zowat 100 jaar geleden, de Nervasport des Records van 1934 en evengoed de Etoile Filante met gasturbine uit 1956. Renault Filante Record 2025 3

Met de hulp van Ligier 

Als er met het nieuwe ontwerp straks op een record wordt gejaagd, gaat het echter helemaal niet meer om topsnelheid. De elektrisch aangedreven Filante Record 2025 moet het hebben van zijn efficiëntie. De 5,12 meter lange en 1,19 meter ‘hoge’ eenzitter weegt net geen ton, 600 kilo voor de 87 kWh grote batterij (uit de Scénic E-Tech Electric) en slechts 400 kilo voor de rest van de dus nochtans bijzonder lange constructie. Die heeft heel aerodynamische vormen en door Michelin ontworpen banden met weinig rolweerstand, ook het evengoed Franse en in de autosport gespecialiseerde Ligier Automotive was nauw bij de ontwikkeling betrokken.  

 Renault noemt de wagen een bewegend beeldhouwwerk  

Bij Renault zijn ze ook wel trots op de bijzondere lak van de wagen. Die is Ultraviolet Blue gedoopt, afhankelijk van de kijkhoek en de lichtinval lijkt die violet of blauw. De auto heeft een enorm lange snuit en de cabine staat dus heel ver naar achter, de wielen bevinden zich naast in plaats van onder de carrosserie. Ze dragen evengoed bij tot het creëren van een zowat ideale luchtstroom rond het voertuig. Het zijn tegelijk natuurlijk ook visuele knipogen naar de recordwagens uit de eerste helft van vorige eeuw, de ontwerpers zeggen dat ze zich evengoed lieten inspireren door de vorm van jachtvliegtuigen. Renault Filante Record 2025 7

Stoel in hangmatstijl 

Dat laatste leidde bijvoorbeeld tot het gebruik van ‘zichtbare’ schroeven, de hielpen trouwens ook het gewicht verminderen. Ook de cockpit lijkt uit de lucht- en zelfs ruimtevaart te komen, het is een uitgepuurde omgeving met een design dat de nadruk legt op ergonomie en alweer het besparen van kilo’s. De bestuurdersstoel is een soort canvas in hangmatstijl, die toch een optimale ondersteuning zou bieden. Het gebruikte materiaal met fijne koolstoflamellen wordt ‘technisch’ textiel genoemd. Het accelereren en remmen, met steer by wire- en brake by wire-technologie, gebeurt met handgrepen in plaats van pedalen.  

 Het accelereren en remmen gebeurt met handgrepen 

Centraal op het stuurwiel is er een soort panoramascherm met de gegevens over de snelheid, het rijbereik en nog wat andere belangrijke informatie. Het is verbonden met de koepel boven de cockpit en wordt er voor het in- en uitstappen samen mee opgetild. De rijhouding van de bestuurder lijkt op die in een Formule 1-wagen, een uitgekiende luchtcirculatie maakt dat er voor de ventilatie geen technische elementen nodig zijn. Renault Filante Record 2025 9

Naar de windtunnel 

Wat Renault precies met de auto van plan is, komen we pas later te weten. Het vestigen van enkele straffe verbruiksrecords, dat ligt natuurlijk voor de hand. Eerst is er nog de publiekspremière op Rétromobile in Parijs, dat retrofeestje gaat dit jaar door van 5 tot 9 februari. Daarna zijn er tests in een windtunnel gepland, die moeten uitwijzen of de digitale simulaties correct waren of er misschien toch nog wat aanpassingen aan het design nodig zijn.Renault Nervasport des records 1934

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.