Eind 2023 kondigden Renault Group, Volvo Group en het Franse transportbedrijf CMA GCM aan dat ze samen een gamma elektrische bestelwagens op de markt wilden brengen. Als bedrijfsnaam werd Flexis gekozen en die nieuwe speler is nu zowat klaar met de eerste modellen. Het is wel nog tot volgend jaar wachten op de eerste leveringen.
Allianties en ook al dan niet tijdelijke samenwerkingen in de autosector zijn natuurlijk niet nieuw. Mazda verkoopt een kloon van de Toyota Yaris, Suzuki en diezelfde Japanse ‘concurrent’ leveren modellen aan elkaar, Ford en Volkswagen doen het evengoed met diverse bestelwagens en pick-ups en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Tussen Renault Group en het nog altijd zonder Chinees kapitaal operende Volvo Trucks zijn de banden nog veel hechter, de in 1978 uit de fusie van Saviem en Berliet ontstane constructeur van Franse vrachtwagens maakt zelfs al jaren integraal deel uit van Volvo Group.
Dat stukje geschiedenis leidt ons rechtstreeks naar Flexis, een initiatief dat buitenstaanders misschien wel enigzins kan verrassen. Het wel nog onafhankelijke Renault, dat we vooral van de personenwagens kennen, is immers ook een heel succesvolle producent van bestelwagens. Die krijgen straks dus versterking van de Flexis-modellen. Het gaat om auto’s die exclusief voor een elektrische aandrijving zijn ontworpen en dan ook op een gloednieuw en Software-Defined Vehicle gedoopt platform met een 800-voltarchitectuur staan.
Er staan nog geen merklogo’s op de bestelwagens
Op de deze week onthulde modellen staan nog geen Renault- of Volvo-logo’s, het is dus nog even afwachten met welke merknaam of -namen ze zullen worden gelanceerd. Wellicht wordt dat toch Renault, Volvo zou er niet op komen. Er zijn al een Step-In Van, een Cargo Van en een Panel Van, drie varianten voor duidelijk ook verschillende gebruikersgroepen. De tweede is een mini-vrachtwagen, de andere twee lijken klassiekere bestelwagens. In de Step-In kunnen mensen tot 1,9 meter groot rechtop staan, met de toch wel wat op de Volkswagen ID. Buzz lijkende Panel raak je in ondergrondse parkeergarages.
Over de elektrische aandrijftechnologie vertelt het ‘nieuwe’ bedrijf nog niet veel. Het vermogen van de motor(en) of de capaciteit van de batterij(en), we komen het nog niet te weten. Flexis heeft het enkel al over een rijbereik tot 450 kilometer en snelladen dat moet toelaten de accu in zo’n 20 minuten weer voor 80 procent ‘vol’ te krijgen. De elektrische architectuur is ontwikkeld door Ampere, dat is een afdeling van Renault. De modellen zullen in het Franse Sandouville worden gebouwd, in een fabriek van de Franse constructeur. In verschillende Europese landen wordt al met een soort voorverkoop begonnen. Er zijn ook al ‘intentieverklaring’ genoemde samenwerkingsakkoorden met logistieke dienstverleners in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853