Renault wil midden oktober met verschillende wereldpremières scoren op het autosalon van Parijs. Het gaat dan niet alleen om nieuwe productiemodellen, de elektrische reïncarnatie van de R17 uit de jaren 70 zul je alvast niet kunnen bestellen. Of we dat jammer vinden?
Renault volgt het voorbeeld van Opel, dat ons enkele jaren geleden verraste met de fraaie Manta GSe ElektroMOD. Maar de Franse constructeur was zich natuurlijk ook al een tijdje aan het specialiseren in wedergeboortes van eigen klassiekers. Zo is de 5 een soort moderne én elektrische reïncarnatie van de sympathieke stadswagen van weleer en verschijnt er binnenkort zelfs een nieuwe R4 in de showrooms van de dealers.
Net als voor de hierboven al vermelde Manta zijn er echter geen productieplannen voor de ‘nieuwe’ R17, toch niet als coupé. Mocht Renault de naam ooit wel terug op het achterwerk van een auto willen plakken, zal het eerder op dat van een SUV of aanverwant voertuig zijn. Zoals Opel het voor de Manta zal doen en zoals Ford het recent al deed met de Capri-wedergeboorte, een trend die trouwens lang niet alle autoliefhebbers echt gelukkig maakt.
We wijken af, de voluit R17 Eletric Restomod X Ora Ïto gedoopte auto zal dus wel voor altijd een showwagen blijven. Hij beleeft zijn wereldpremière midden oktober op het autosalon van Parijs en moet vooral nog maar eens proberen duidelijk maken dat elektrisch rijden ook leuk en zelfs een beetje – waarom niet? – grappig kan zijn. De samen met de Franse ontwerper Ito Morabito (met ‘artiestennaam’ Ora-ïto) bedachte R17 heeft immers een volledig elektrische aandrijving. Het gaat om een achterin gemonteerde en blijkbaar ook nieuwe motor van 270 pk, die zal later dus allicht wél voor productiemodellen worden gebruikt.
Dat is voorlopig echter nog eventjes van ondergeschikt belang, het is nu vooral genieten van de leuke looks van de showauto. Die is grotendeels uit koolstofvezel vervaardigd, wat het gewicht hielp drukken. Hij lijkt bijzonder sterk op het origineel uit de jaren 70, al zijn er ook wel wat verschillen. Zo zijn de lichtblokken voor en achter veel fijner, met dank aan de moderne technologie die daar voor kon worden gebruikt. De auto is ook wat lager en maar liefst 17 centimeter breder geworden, kwestie van er (veel) grotere banden en dito velgen onder te kunnen steken en voor een – dixit Renault – betere wegligging te zorgen.
Voor het interieur werd hetzelfde ‘scenario’ gevolgd. Met vooral de vier klokken voor de instrumenten lijkt het wel nog sterk op dat van de originele R17, maar alles is nu natuurlijk wel gedigitaliseerd. Het stuurwiel is ook wat kleiner geworden, het is zelfs niet meer echt rond. Onderin de middenconsole staat een eerder klein infotainmentscherm, dat kan ook ‘gewoon’ dienst doen als analoog lijkend uurwerk. Nog even naar buiten, op de deuren zijn heel fijne spiegels gemonteerd. Of eerder camera’s, de elektrische restomod linkt dus echt wel verleden en heden. Of is het de toekomst? Nee, in productie gaat deze auto dus zeker niet.
Nog even over de originele R17, dat was een soort zustermodel van de er alleen met zijn (rechthoekige) koplampen en (vooral) achterste zijruiten echt anders uitziende R15. Beide auto’s werden van 1971 tot 1979 gebouwd, als coupévarianten van de meer voor familiegebruik bestemde R12. Bij de lancering hadden ze 1,2 en 1,5 liter grote viercilinders van respectievelijk 60 en 90 pk, voor de R17 kwamen er ook krachtigere en dus sportievere TS- en Gordini-versies met een 1.6 van 108 paarden.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853