De euforie over de mogelijke overname van de met sluiting bedreigde Brusselse Audi-fabriek door het Chinese Nio leek te voorbarig. De topman van de nog relatief jonge autobouwer zegt dat zijn bedrijf nog niet over de middelen beschikt om zich zo’n Europese fabriek te kunnen verloorloven.
“Hoe zouden wij dat kunnen als Audi het ook niet meer kan”, daar kwam de uitleg van CEO William Li zowat op neer. De stichter en topman van het bedrijf, dat elektrische premiumwagens bouwt en al opzien baarde met wisselstations voor batterijen, deed zijn verhaal tijdens de presentatie van een nieuw submerk in het eigen China. Nio is nog een relatief kleine speler, in Europa is het nog maar op enkele markten actief. België is daar trouwens nog niet bij, Duitsland en Nederland wel. De constructeur heeft ook al een designcentrum nabij München en dus zowat in de achtertuin van Audi en BMW, kwestie van zijn auto’s zo dicht mogelijk bij de Europese smaken te laten ‘aansluiten’.
Andere Chinese constructeurs beslisten ondertussen wel al om wagens in Europa te produceren, ze kunnen daar ook de door de EU voorziene heffingen op de hier vanuit Azië ingevoerde modellen mee omzeilen. Voor Nio zou dat dus – naar eigen zeggen – momenteel nog niet aan de orde zijn, mogelijk wacht de constructeur ook nog even op de uitkomst van de onderhandelingen die momenteel nog tussen de EU en de Chinese autoriteiten worden gevoerd. Als die geen voor China gunstige uitkomst opleveren, kan Nio natuurlijk nog altijd beslissen om hier wel een productiesite te zoeken. Vraag is dan of dat nog altijd het qua ligging (in een drukke stad) toch niet echt ideale Audi Brussels zou kunnen zijn. In Vorst lijkt het vinden van een ‘snelle’ oplossing nu echt wel een must. Er staan iets meer dan 2.900 banen op de tocht, moederhuis Volkswagen heeft trouwens ook al grote besparingen in het eigen Duitsland aangekondigd en zal daar evengoed tot vermoedelijke dramatische ontslagrondes overgaan.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853