PS wil extra belasting op lease-auto’s in Wallonië
31 maart 2022
Door Dieter Quartier
Op 1 januari 2023 zou de compleet achterhaalde manier waarop de BIV en de verkeersbelasting berekend worden in Wallonië eindelijk geactualiseerd worden. Dat is buiten de vertraging gerekend die de Waalse regering heeft opgelopen in het dossier, met dank aan de PS.
Waals minister van Leefmilieu, Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit Philippe Henri (Ecolo) kondigde in de Kamercommissie aan dat het wetsvoorstel voor de hervorming van de Waalse verkeersbelasting vertraging heeft opgelopen. Hoewel hij geen verdere verduidelijking gaf, lijkt de oorzaak tweeledig te zijn. Enerzijds is er de gewichtscomponent die aan de berekeningsformule zou worden toegevoegd, anderzijds komen de Waalse socialisten op de proppen met een voorstel om leasewagens extra te belasten.
Belasting op gewicht
In navolging van Vlaanderen zou men in Wallonië personenwagens willen gaan belasten op basis van de CO2-uitstoot en brandstofsoort. De vermogenscomponent zou behouden blijven, maar tegelijk zou men de maximaal toegelaten massa van het voertuig in rekening willen brengen. Doelstelling? SUV’s zwaarder belasten, want die zijn volgens Ecolo vervuilender.
Het probleem met die gewichtscomponent is dat ze nadelig is voor elektrische auto’s. Die zouden door hun “groenheid” minder belast moeten worden, maar ze zeulen wel een zware batterij mee die hun in de berekening van de verkeersbelasting parten zou kunnen spelen. Ook gezinsauto’s van het bestelbreaktype – Citroën Berlingo & Co – zetten meer gewicht op de schaal en ze stoten bovendien meer CO2-uit, wat in een hogere belasting zou resulteren; terwijl de Waalse regering net wil vermijden dat grote en/of kwetsbare gezinnen het gelag moeten betalen.
Extra belasting voor leasewagens
Wat de zaken compliceert, is dat de PS een extra belasting zouden willen op leasevoertuigen van Waalse inwoners. De BIV en verkeersbelasting op deze voertuigen wordt vandaag geïnd in Brussel of in Vlaanderen, naargelang van de vestigingsplaats van de leasemaatschappij, en zo ziet de Waalse overheid jaarlijks miljoenen euro’s aan zijn neus voorbijgaan.
De PS is van oordeel dat die verkeersbelastingen Wallonië toekomen. De Waalse onderdanen maken immers (vooral) gebruik van het Waalse wegennet. Deze claim zou wel eens kunnen betekenen dat de hervorming van de verkeersbelasting ten zuiden van de taalgrens opnieuw op de lange baan wordt geschoven. Leasewagens zijn immers geen regionale bevoegdheid: de drie gewesten moeten onderling overeenkomen alvorens er iets gewijzigd kan worden.
Dieter Quartier (°1976) schrijft al sinds 2000 met motorolie in plaats van inkt. Zijn interessesfeer reikt van classics tot electrics. Bedrijfsmobiliteit in ruime zin is zijn dada.