In een interview met de Franstalige zakenkrant L’Echo stelde PS-voorzitter Magnette vandaag onomwonden dat de invoering van de alom gecontesteerde Brusselse stadstol en slimme kilometerheffing niet voor deze regeerperiode zal zijn, omdat er nog heel wat tijd nodig zal zijn om iedereen de mogelijkheid te geven zich aan te passen. In de wetenschap dat Magnette als PS-voorzitter ook de politieke baas is van Brussels Minister-President Rudi Vervoort (PS), lijkt het duidelijk dat de invoering van de taks en kilometerheffing in 2022 nu ook Magnette zich roert onmogelijk is geworden.
Magnette stelt in het
interview dat “
het niet de bedoeling kan zijn om mensen te raken met weinig inkomsten en geen alternatief voor het gebruik van de auto”, en voegt toe dat “
er een erg lange periode nodig is opdat iedereen de tijd zou hebben om zich aan te passen”. Hij besluit dat hij “
uit contacten met zijn Brusselse vrienden heeft begrepen dat de wijziging er dus pas in de volgende legislatuur zou komen.
Er is dus nog tijd”.
Dat klopt, aangezien de volgende legislatuur pas in 2024 begint. De vraag is daarbij vanzelfsprekend ook of een volgende regeringscoalitie dezelfde mening als de huidige is toegedaan en of die heffing voor een volgende regering nog een prioriteit zal zijn.
Daarmee halen Sven Gatz (Open VLD) en Elke Van den Brandt (Groen), sterke pleitbezorgers van deze heffing, bakzeil, en zullen ze hun plannen noodgedwongen moeten uitstellen. Op de plannen die de naam SmartMove kregen, kwam enorm veel kritiek uit Wallonië en Vlaanderen, ook van partijgenoten van de bedenkers van het plan.
Of van dit uitstel ook afstel komt, valt af te wachten, maar velen zullen blij zijn met dit nieuws.