Exact 1.974 exemplaren worden er van de 911 Turbo 50 Years voorzien. Juist ja, dat aantal verwijst naar het geboortejaar van de dus 50 geworden turbovariant van Duitse sportwagen. De 911 bestaat natuurlijk al wat langer, hij dateert van 1964. Maar het eerste model met een drukgevoede motor kwam er pas 10 jaar later, in 1974 dus.
Porsche heeft zijn 911 recent nog eens opgefrist, maar de 911 Turbo 50 Years heeft wel het model van voor de facelift als basis. De Turbo S om precies te zijn, want de feestwagen komt met 650 pk en 800 Nm en ook vierwielaandrijving. De auto spurt er in slechts 2,7 seconden mee naar 100 km/h en rijdt na net geen 9 seconden desgewenst al 200 km/h.
Al bekend van de Turbo S zijn de koolstofkeramische remschijven, ze komen voor deze speciale editie van de 911 wel met zwarte klauwen. Het Porsche Active Suspension Management met liftsysteem voor de vooras is standaard, het brengt de auto 10 millimeter dichter bij het asfalt. Ook voorzien is een sportiever klinkend uitlaatsysteem met (evengoed) zwarte pijpen. Maar er is natuurlijk nog wel een en ander waarmee de 50 Years zich van een ‘gewone’ 911 Turbo of dus eigenlijk Turbo S onderscheidt. Zo krijgt hij zowat dezelfde decoratie als die van de RSR Turbo waarmee in 1973 op het autosalon van Frankfurt al de komst van het eerste Turbo-model werd ‘aangekondigd’.
Voor onder meer de velgen, de tankdop, het logo en een inzetstuk van de motorkap wordt voor het eerst op een 911 de kleur Turbonite gebruikt, voor andere onderdelen is er Antracite Grey. Er is achteraan ook een badge met de jaartallen 1974-2024 en een turbopictogram, bij het openen van de deuren wordt dat laatste met ledtechnologie ook op de grond naast de auto geprojecteerd.
Je kan qua visuele links met het verleden ook nog een pak verder gaan, dan moet je er het Heritage Design-pakket bijnemen. Dat omvat desgewenst de lakkleur Aventurine Green, maar ook een startnummer (met keuze van 0 tot 99), goudkleurige naamplaatjes en zelfs originele Porsche-logo’s uit 1964. Nog wat fraaier zijn misschien wel de zilverkleurige Sport Classic-velgen, ze zijn ook voorzien van witte – pardon: satijnglans – accenten. Met deze uitvoering ga je natuurlijk nog wat extra opvallen.
Voor het interieur van de feest-Porsche is er een combinatie van leder en MacKenzie-tartanstof met dus Schotse ruit, net als in de originele 911 Turbo. Ook hier keert het Turbonite onder de vorm van extra ‘contrasten’ terug, onder meer voor de veiligheidsgordels en nogal wat sierstrips en -stiksels en emblemen. Op de met geborsteld aluminium afgewerkte drempellijsten er is een verlicht Turbo 50-opschrift, dat logo is ook geborduurd in de hoofdsteunen van de Adaptive Sports Seats Plus.
Speciaal voor de auto werd ook een uurwerk ontwikkeld, het combineert een klassiek design met moderne technologie. Er bestaat ook een variant die je als polshorloge kan gebruiken. Juist ja, met een oplage van 1.974 exemplaren. Op de originele 911 Turbo uit dus 1974 komen we hier zeker nog eens terug. Die auto en alles wat er nadien ook op de racecircuits nog volgde (of zelfs aan voorafging), levert zeker stof op voor een aflevering van onze Nostalgie-rubriek. We geven ook nog de prijs van de 911 Turbo 50 Years mee, in België kost die – hou je vast – € 293.950.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853