Wie hybride wil rijden met z’n Cayenne, heeft bij Porsche voortaan de keuze uit drie varianten. Precies tussen de E-Hybrid en de Turbo E-Hybrid plaatst Porsche nu immers de S E-Hybrid in het onlangs nog vernieuwde Cayenne-gamma. Wordt deze plug-inhybride, met een systeemvermogen van 519 pk en een elektrisch rijbereik tot 90 kilometer, de populairste onder de Cayennes?
Als derde variant met een elektromotor binnen het Cayenne-aanbod treft de S E-Hybrid, die overigens ook als Coupé verkrijgbaar is, misschien wel precies de ideale balans tussen prestaties en dagdagelijkse bruikbaarheid. Met 519 pk en 750 Nm onder de kap kun je de S E-Hybrid bezwaarlijk underpowered noemen: in 4,7 seconden zit ‘ie al aan 100 km/u, om het indien gewenst pas voor bekeken te houden bij een top van 263 km/u.
De Turbo E-Hybrid legt het klassieke sprintje met zijn 739 pk en 950 Nm wel een seconde sneller af en geeft ook pas op als de naald in de buurt van 300 km/u komt, maar laten we eerlijk wezen: wie heeft daar in het verkeer van elke dag echt iets aan? Nee hoor, de Turbo E-Hybrid mag dan wel de ultieme Cayenne zijn, met de S E-Hybrid kom je gegarandeerd niks tekort.
De S E-Hybrid haalt zijn kracht uit de combinatie van een herziene 3 liter grote V6-turbo die 353 pk sterk is en een elektromotor van 176 pk, samen dus goed voor een vermogen van 519 pk. Dankzij een 25,9 kWh-batterij en het geoptimaliseerde hybridesysteem van de recentste Cayenne-generatie raakt de S E-Hybrid zuiver elektrisch tot 90 kilometer ver. Opladen kan in minder dan 2,5 uur aan een geschikte stroombron met een laadvermogen tot 11 kW.
Van huis uit krijgt de S E-Hybrid trouwens adaptieve luchtvering mee met een volgens Porsche uitzonderlijk breed spectrum aan veerafstellingen, van uiterst dynamisch tot bijzonder comfortabel. Ook standaard zijn ledmatrixkoplampen, 20 inch grote Cayenne S-wielen en een uitlaatsysteem met twee keer twee uitlaatpijpen in geborsteld roestvrij staal. Als Coupé heeft de S E-Hybrid ook recht op het Black-koetswerkpakket.
In het interieur leggen achtvoudig verstelbare stoelen en een vernieuwd luchtkwaliteitssysteem je in de watten, terwijl het Sport Chrono-pakket en pedaalcovers in roestvrij staal voor een dynamische toets zorgen. Nieuw is een extra en optioneel beschikbaar scherm in het dashboard waarmee de voorste passagier recht voor zijn neus kan genieten van onder meer videofuncties.
De Cayenne S E-Hybrid staat in de Belgische Porsche-catalogus voor prijzen vanaf € 125.025,32. De eerste exemplaren mogen we verwachten in de loop van november.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853