Nieuws

© Porsche

Porsche Panamera met GTS en Turbo S E-Hybrid weer nog heel wat straffer

18 juli 2024
Door Alain Devos

Voor de krachtigste Porsches moet je tegenwoordig de Taycan-catalogus hebben, maar de Duitse constructeur weet natuurlijk wel dat heel wat (potentiële) klanten het nog altijd liever met een al dan niet brullende benzinemotor doen. Vandaar een uitbreiding van het aanbod van de vorig jaar al stevig onder handen Panamera, met de Turbo S E-Hybrid gaat het nu zelfs richting 800 pk.

 

We overdrijven nauwelijks in de inleiding, het nieuwe topmodel uit de Panamera-reeks is immers 782 pk sterk. Dat is dan meteen ook het hoogste vermogen ooit voor de ‘familiewagen’ van Porsche. Er waren natuurlijk al langer plug-inhybride varianten van de auto, de 4 E-Hybrid is 471 pk sterk, de 4S E-Hybrid levert 544 pk en de Turbo E-Hybrid zelfs 680 paarden. Maar zeker bij Porsche kan (bijna) alles (bijna) altijd beter, vandaar nu ook een Turbo S E-Hybrid-gedoopte en met dus 782 pk haast waanzinnig krachtige variant. Porsche Panamera met GTS en Turbo S E-Hybrid weer nog heel wat straffer

Ook 1.000 Nm

Een flink deel van dat vermogen komt nog altijd van de bekende en 4 liter grote V8, die is voor de  gelegenheid opgevoerd tot 600 pk tot 800 Nm. Hij wordt geassisteerd door een in de evengoed opgewaardeerde automaat geïntegreerde elektromotor van 190 pk, vandaar een systeemvermogen en -koppel van respectievelijk 782 pk en 1.000 Nm. Je spurt er desgewenst in slechts 2,9 seconden mee van 0 naar 100 km/h, de alleen in Duitsland misschien nog eens uit te proberen topsnelheid bedraagt 325 km/h.Porsche Panamera met GTS en Turbo S E-Hybrid weer nog heel wat straffer

De voor een plug-inhybride best wel grote batterij van (bruto) 25,9 kWh kan ook voor een elektrisch rijbereik van 88 kilometer zorgen, zij het dan natuurlijk wel tegen een veel rustiger tempo. Om het extra sportieve karakter van de Turbo S E-Hybrid te onderstrepen, krijgt hij standaard de Porsche Active Ride mee. Naast die actieve rolstabilisatie kan je ook op een bij hogere snelheden meesturende achteras en koolstofkeramische remschijven rekenen. Je herkent de auto aan zijn ‘aparte’ bumpers, velgen en uitlaatpijpen, die laatste zijn verchroomd in Dark Bronze. Ook het interieur onderscheidt zich met een exclusievere aankleding.Porsche Panamera met GTS en Turbo S E-Hybrid weer nog heel wat straffer

Nordschleife-record

Het niet elektrisch geassisteerde Panamera-gamma telt al een basismodel van 354 pk en een even krachtige 4 met – raad eens – vierwielaandrijving. Die hebben een 2,9 liter grote zescilinder, de nu ook aan het ‘klassieke’ gamma toegevoegde GTS doet het met een V8. Het is dezelfde en dus van twee turbo’s voorziene variant als die in de Cayenne (en Coupé) GTS, hij is goed voor 500 pk en 660 Nm, een spurtje naar 100 km/h in 3,8 seconden en een top van 302 km/h. De GTS is dus wat minder snel dan de strafste PHEV uit de reeks, maar is met een aanzienlijk lager gewicht allicht wel een prettigere rijmachine. Alhoewel, de Turbo S E-Hybrid wist zich met een tijd van 7:24,17 minuten ondertussen wel al in de kijker te werken als de allersnelste hybride ‘luxewagen’ ooit op de beruchte Nordschleife van de Nürburgring.Porsche Panamera met GTS en Turbo S E-Hybrid weer nog heel wat straffer

Met de dan ook SportDesign gedoopte extra’s ziet de GTS er in elk geval nog sportiever uit. Voor het van heel wat suède-achtige Race-Tex voorziene interieur is er keuze uit verschillende uitrustingspakketten. Niet zichtbaar zijn de aan hogere prestaties aangepaste luchtvering, de versterkte stabilisatorstangen en het elektronisch gestuurde PTV Plus-sperdifferentieel. De GTS moet in België € 171.880 kosten, de Turbo S E-Hybrid maar liefst € 237.980 en zelfs € 249.720 voor de van een langere wielbasis voorziene Executive.Porsche Panamera met GTS en Turbo S E-Hybrid weer nog heel wat straffer

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.