Porsche verdubbelt het aantal beschikbare versies van de Macan. Wie geen boodschap heeft aan vierwielaandrijving en enkele duizenden euro’s wil besparen, kan nu voor de achterwielaangedreven instapper gaan. Tegelijk schuift een ‘Macan 4S’ zich tussen de Macan 4 en de Macan Turbo in.
Enkele maanden na zijn lancering vergroot Porsche de slagkracht van de nieuwe Macan. De Macan 4 en Macan Turbo krijgen het gezelschap van de Macan ‘tout court’ en de Macan 4S. Die laatste verdeelt 380 kW (516 pk) alsook maximaal 820 Nm over de voor- en achteras via het elektronisch gestuurde Porsche Traction Management-systeem (ePTM). Van nul naar honderd kan-ie in 4,1 seconden en met een volle accu geraak je WLTP-gewijs 608 kilometer ver.
Prijskaartje? € 95.300, oftewel € 7.200 meer dan de Macan 4. Voor dat supplement krijg je meteen de elektronische dempingregeling Porsche Active Suspension Management (PASM) erbij. Voor de adaptieve luchtvering met nivelleringssysteem en hoogteverstelling, het Torque Vectoring Plus (PTV Plus) en de achterasbesturing moet je echter nog altijd bijbetalen.
Mag het wat minder zijn? Dan is er de instap-Macan met enkele motor. Die put zijn energie uit dezelfde 100 kWh-accu als zijn broertjes. De aandrijving wordt uitsluitend verzorgd door de achterasmotor die wordt gebruikt in de Macan 4, met een diameter van 210 millimeter, een actieve lengte van 200 mm en een vermogen van 250 kW (340 pk).
In combinatie met Launch Control produceert de Macan tot 265 kW (360 pk) overboostvermogen, terwijl het maximumkoppel 563 Nm bedraagt. Vanuit stilstand haalt de auto in 5,7 seconden de 100 km/h – wat amper 0,5 seconden trager is dan de Macan 4 met twee motoren. Bovendien is de Macan 110 kilogram lichter dan de Macan 4, wat in een groter rijbereik resulteert. Volgens de WLTP haalt hij 641 kilometer, een winst van 30 kilometer.
Over de laadtijden zegt Porsche nog niets, maar omdat de batterij identiek is, moet je in principe ook met 270 kW kunnen snelladen. Hoeveel je bespaart ten opzichte van de Macan 4? € 3.600. Je moet dus minstens € 84.500 overschrijven op de rekening van je dealer om eigenaar te worden van de nieuwe Macan.
Met de elektrificatie van de Macan heeft Porsche een compleet nieuw weergave- en bedieningssysteem geïntroduceerd. Het omvat een 12,6 duim groot gebogen display, een passagiersdisplay van 10,9 duim, een head-updisplay met augmented reality en sfeerverlichting met een communicatielicht.
Porsche heeft het ontwerp van de schermen voor alle Macan-modellen andermaal volledig opgewaardeerd. Het omvat nu een “emotionele” welkomstanimatie, een herziene hypermoderne look en de nieuwe Themes-app waarmee de achtergrondkleur van de displays en de sfeerverlichting kan worden aangepast aan de koetswerkkleur, met keuze uit twaalf tinten.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853