Nieuws

© Porsche

Porsche Cayenne op benzine blijft, naast nieuw EV-model, veel langer in productie

25 juli 2024
Door Alain Devos

Tegen het midden van dit decennium brengt Porsche een nieuwe en volledig elektrische Cayenne, dat is geen verrassing meer. Dat het huidige model met verbrandingsmotoren ook nog een hele tijd zal worden gebouwd en dus verkocht, is dat misschien wel. EV’s overtuigen nog altijd onvoldoende klanten, het verhaal is inmiddels bekend.

 

Porsche liet enkele dagen geleden nog verstaan dat het objectief om tegen 2030 zowat 80 procent van zijn verkoop met elektrische auto’s te realiseren allicht niet meer haalbaar is. In Europa en vooral in Noord-Amerika zijn er nog altijd veel te weinig klanten die voor een EV kiezen, de Duitse constructeur ziet daar blijkbaar ook nog niet meteen verandering in komen. Met de Macan en de Taycan telt het gamma wel al twee elektrische modellen, voor de opvolgers van de 718 Cayman en 718 Boxster zijn ook geen verbrandingsmotoren meer voorzien.05 PorscheplansatrioofpowertrainsfortheCayenne

Grote keuze

Toch zal Porsche evengoed nog auto’s op benzine blijven aanbieden, zo laat het nu weten dat de nieuwe en dus elektrische Cayenne nog een hele tijd ook het huidige en benzine drinkende model naast zich zal moeten dulden. Tot 2030 en wellicht zelfs nog erna, zo luidt het officieel. Je zal straks dus kunnen kiezen tussen een Cayenne met een klassieke benzinemotor, een Cayenne met elektrische assistentie en dus een hybride aandrijving en een Cayenne met een volledig elektrische aandrijving. De precieze einddatum voor de verkoop van de nog CO2 uitstotende modellen kan van markt tot markt verschillen. Porsche belooft dan ook dat het reeds van 2017 daterende model, dat vorig jaar trouwens al grondig werd opgewaardeerd, zeker nog verder zal evolueren. Het spreekt onder meer over het verbeteren van de efficiëntie van de V8, kwestie dat die aan nieuwe regelgeving inzake emissies kan worden aangepast. 02 PorscheplansatrioofpowertrainsfortheCayenne

Miljoenen testkilometers

Ondertussen wordt de nieuwe en dus wel volledig elektrische Cayenne al volop getest. Voor hij op de markt komt, zal er met prototypes wereldwijd al verschillende miljoenen kilometers zijn afgelegd. De auto staat op het Premium Platform Electric of PPE met 800-voltarchitectuur, Porsche belooft natuurlijk al sterke prestaties en veel rijplezier. Dat klinkt veelbelovend, maar heel wat klanten gaan dus zeker toch nog voor een Cayenne met benzinemotor kiezen...

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.