Met de terugkeer van de Carrera S voegt Porsche nog een variant aan het 911-aanbod toe, hij krijgt een plaatsje tussen de ‘gewone’ Carrera en de Carrera GTS. Met 480 pk wordt hij ook nog wat krachtiger dan de S-versie van de vorige 911-generatie.
De 3 liter grote en drukgevoede boxermotor in de vorige 911 Carrera S was goed voor 450 pk, de nieuwe levert dus nog eens 30 extra paarden. Er zijn nieuwe turboladers en de koeling van de laadlucht is verder geoptimaliseerd, Porsche belooft dan ook dat de auto weer een pak dynamischer werd. Dat is natuurlijk in de eerste plaats aan de verbeterde prestaties te danken, de van een achttrapstransmissie met dubbele koppeling voorziene en enkel via de achterwielen aangedreven Carrera S Coupé spurt in 3,3 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 308 km/h. Je kan de auto ook als Cabriolet krijgen, die is maar een fractie trager. Pardon: minder snel.
Tot de aanzienlijk opgewaardeerde standaarduitrusting behoren onder meer velgen met de maten 20 duim voor- en 21 duim achteraan, een sportuitlaatsysteem met zilveren pijpen en de voor de gewone Carrera niet eens beschikbare Porsche Torque Vectoring Plus. Het van de GTS overgenomen remsysteem, met rode klauwen en schijven van 408 millimeter voor- en 380 millimeter achteraan, draagt door de uitstekende vertragingswaarden ook bij tot de extra rijdynamiek.
Zowel de wendbaarheid als de stabiliteit zijn verbeterd
Als optie is zelfs het Porsche Ceramic Composite Brake-systeem verkrijgbaar, net als het PSAM-sportonderstel met een 10 millimeter verlaagde rijhoogte en meesturende achterwielen. Het hydraulische systeem van de dempers is geoptimaliseerd, het zou voor nog wat meer precisie moeten zorgen. De besturing is directer, ook de kinematica van de vooras is aangepast. Het moet de auto nog wat wendbaarder maken en de stabiliteit bij hoge snelheden verder verbeteren.
Voor het interieur zijn er (standaard) een Black-lederpakket, het exclusieve materiaal wordt gebruikt voor de stoelen, het dashboard, de deurpanelen en het “op aanvraag” en dan wel zonder meerprijs in de Coupé gemonteerd en neerklapbaar achterzitsysteem. Dat zit sowieso in de Cabriolet. Als optie kan je nog wat extra leder krijgen voor onder meer het handschoenenkastje en de ‘basis’ van de stoelen, desgewenst met constrasterende stiknaden. Voor eventuele circuitritjes is er het Sport Chrono-pakket met Porsche Track Precision-app. De Belgische prijzen zijn al bekend, de Coupé kost € 158.510 en de Cabriolet € 173.130.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853