Ook bij Porsche valt de verkoop van de elektrische modellen wat tegen. Heel wat al dan niet trouwe klanten van het merk kiezen nog altijd (veel) liever voor een ronkende benzinemotor, die zal de Duitse constructeur dan ook zeker nog een hele tijd blijven aanbieden. Mogelijk zelfs voor modellen die aanvankelijk enkel met een elektrische aandrijving op de planning stonden.
Met de Taycan en sinds kort de Macan telt het Porsche-gamma al twee elektrische modellen. Ook de opvolgers van de 718 Cayman en Boxster zullen het met door een batterij van energie voorziene elektromotoren moeten doen, maar de constructeur heeft ondertussen wel begrepen dat hem dat mogelijk wat klanten kan kosten. De Taycan kende als Tesla Model S-concurrent best wel een beloftevolle start, maar ondertussen is het enthousiasme voor elektrische auto’s zowel in Europa als in Noord-Amerika alweer wat getemperd. Op een zelfs weer krimpende EV-markt zijn er tegelijk ook flink wat concurrenten bijgekomen, vooral uit China natuurlijk.
Zeker de fans van sportwagens lopen momenteel absoluut niet warm voor elektrisch aangedreven exemplaren, wat dus misschien ook niet veel goeds beloofd voor die toekomstige 718. Zonder echt in de detail te willen treden, liet een van de Porsche-directeurs tijdens de presentatie van de recente commerciële resultaten dan ook verstaan dat er evengoed nog in verbrandingsmotoren zal worden geïnvesteerd. Blijkbaar niet alleen om die in leven te houden, maar ook om ze nog verder te ontwikkelen en dus weer efficiënter te maken. Nieuwe modellen die tot voor kort nog exclusief met elektrische aandrijvingen zouden worden gelanceerd, kunnen dus ook nog met benzinemotoren worden aangeboden.
Voor de al in een ver gevorderd ontwikkelingsstadium verkerende 718 zal dat allicht niet meer lukken, het is blijkbaar ook niet de bedoeling dat er van de jongste Macan nog varianten met benzinemotor komen. Voor de grote SUV die Porsche nog boven zijn Cayenne wil positioneren, zal de keuze tussen elektriciteit en benzine allicht wel blijven bestaan. In het laatste geval quasi zeker met een hybride ‘tussenoplossingen’.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853