Porsche blijft investeren in verbrandingsmotoren nu de verkoop van elektrische voertuigen minder snel groeit dan verwacht. Het Duitse merk heeft plannen om tegen het einde van dit decennium een nieuwe middelgrote SUV met benzine- en plug-in hybride-aandrijflijnen te lanceren. Dat model zou de benzineversie van de Macan vervangen en naast de volledig elektrische Macan worden verkocht.
De positionering van het nieuwe model ten opzichte van de elektrische Macan zal vergelijkbaar zijn met die van de Panamera met verbrandingsmotoren ten opzichte van de volledig elektrische Taycan.
CEO Oliver Blume stelde dat de nieuwe SUV "duidelijk gedifferentieerd" zal zijn van de elektrische Macan. "De Macan zal in de toekomst alleen nog als volledig elektrische auto verkrijgbaar zijn, maar tegelijkertijd ontwikkelen we een Porsche-typische SUV die gebruik kan maken van synergieën met andere modellen." Hoewel Blume geen details gaf over het platform, wordt verwacht dat de SUV gebruik zal maken van het Premium Platform Combustion (PPC) van Volkswagen Group, dat ook wordt gebruikt voor de Audi Q5, A5 en A6 Avant.
Naast de nieuwe SUV bevestigde Porsche dat de Cayenne en Panamera nog tot ver in de jaren 2030 met verbrandingsmotoren en plug-inhybride-aandrijflijnen verkrijgbaar zullen blijven. De trager dan verwachte wereldwijde overstap naar elektrische mobiliteit speelt hierbij een grote rol. Blume gaf aan dat Porsche zijn eerdere doelstelling om tegen 2030 80 procent elektrische voertuigen te verkopen, moet bijstellen. "Die doelstelling is niet langer realistisch," zei hij. "De transitie naar elektromobiliteit verloopt trager dan verwacht."
Porsche zag in 2024 een felle daling van de verkoop van volledig elektrische auto’s, mede door een dalende vraag in China en een nieuw politiek klimaat in de VS. In 2023 was de Macan met 82.795 verkochte exemplaren wereldwijd het op één na best verkochte model van Porsche, na de Cayenne.
Om in te spelen op de veranderende markt, investeert Porsche in 2025 € 800 miljoen in de verdere ontwikkeling van verbrandingsmotoren. Daarnaast plant het merk een reorganisatie om de winstgevendheid te verhogen, waarbij 3.900 banen worden geschrapt tegen 2029.
Het merk mag dan wel verder investeren in benzinekrachtbronnen, toch blijft het ook investeren in elektromobiliteit. "Hoewel de overgang naar elektrische mobiliteit in sommige regio’s vertraagt, blijft het de technologie van de toekomst. Op lange termijn willen we hier een succes van maken" stelde Blume nog.
In lijn met deze strategie zal Porsche dit jaar een volledig elektrische versie van de Cayenne onthullen, met een première aan de eerder progressieve Westkust van de Verenigde Staten. De vraag naar de elektrische Macan is dan ook best sterk in de VS, die onlangs China hebben ingehaald als Porsche’s grootste afzetmarkt.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853