Porsche lanceert alweer een nieuwe variant voor zijn recent nog eens opgefriste 911. Het aanbod wordt nu weer uitgebreid met een lichtere Carrera T, die komt ook opnieuw met een manuele zesbak.
Anderhalve week geleden geleden mochten we de nieuwe GT3 en GT3 Touring ontdekken, nu is het dus al de beurt aan de opgewaardeerde Carrera T. Die krijgt de turbomotor van de basis-Carrera en is daarmee 394 pk en 450 Nm sterk. Maar terwijl die krachtbron in die variant enkel met de achttrapsautomaat met dubbele koppeling kan worden gecombineerd, is de T (van Touring) bedoeld voor fans die het toch nog liever met een klassieke manuele zesbak doen. Als je die goed weet te bedienen, spurt de auto in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h.
Dat is echter niet het enige verschil, zo is hij met een leeggewicht van 1.478 kilo ook 42 kilo lichter dan die Carrera zonder T als extra voornaam. Er werden wat minder isolerende materialen gebruikt en het glas van de ruiten is lichter, dat maakt ook allemaal dat je de boxermotor wat ‘beter’ zal horen draaien. De T heeft trouwens ook een sportuitlaat, die zorgt natuurlijk ook nog voor wat extra decibels.
De auto heeft voor het eerst vierwielsturing, de wielen achteraan wijzen afhankelijk van de snelheid dan (lichtjes) in dezelfde of in de andere richting dan die vooraan. Er is ook een adaptieve PSAM-ophanging, de T ligt sowieso een centimeter dichter tegen het asfalt. De besturing is ook nog wat directer dan bij de gewone Carrera, het zorgt er allemaal voor dat de auto zowel sportiever klinkt als rijdt. Wat het eerste betreft, een tussengasfunctie bij het terugschakelen creëert evengoed nog wat prettige ‘geluiden’.
Een en ander zit in het standaard voorziene Sport Chrono Pack. Vooraan heeft de T 20-duimsvelgen, achteraan zijn er exemplaren van 21 duim. Er zit rubber rond met (respectievelijk) de maten 245/35 en 305/30. In het interieur hebben de sportstoelen een elektrische verstelling, ze komen met een voor de T voorbehouden tartan- of dus ruitjespatroon in de bekleding. Ook nog leuk, op de korte schakelpook staat een met walnootlaminaat beklede knop.
Op de achterste zijruitjes staat een sticker met een schakelpatroon, kwestie van de ‘kenners’ meteen duidelijk te maken om welke variant het gaat. Achteraan zijn de modelaanduidingen in een contrasterend Vanadium Grey uitgevoerd, die kleur keert ook elders op de auto nog terug. Van de Carrera GTS komt de aerodynamisch geoptimaliseerde spoilerlip. We waren het bijna vergeten vermelden, je kan de Carrera T voor het eerst ook als cabrio krijgen. Op de spurt naar 100 km/h is die 2 tienden van een seconde ‘trager’ dan de coupé. Die kost € 149.430, voor de open T wordt € 164.220 gevraagd.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853