Polestar heeft enkele woelige ‘beginjaren’ achter de rug, maar rekent er wel op in 2025 al winst te kunnen maken. Tot 2027 mikt het op een jaarlijkse groei van de verkoop met 30 tot 35 procent, met de compacte 7 wordt nog een extra en in Europa te bouwen model aangekondigd.
Polestar heeft nog even teruggeblikt op de prestaties in 2024 en kijkt nu vooral vooruit naar 2025 en de daaropvolgende jaren. Om met het eerste te beginnen, aanpassingen in de commerciële activiteiten van het merk zorgden in het vierde kwartaal van vorig jaar al voor een stijging met 5,3 procent van de verkoop. In vergelijking met dezelfde periode in 2023 was er een groei van 37,2 procent.
De 3 en de 4 waren in die periode goed voor 56 procent van de bestellingen, de 2 bleef dus wel nog het populairste model. Polestar is aan het overstappen naar een ‘actief’ genoemd verkoopmodel met extra showrooms en ook externe partners, er zullen er in Europa en Noord-Amerika nog een pak bijkomen. De zogeheten direct-to-customer-verkoop via het internet zorgde duidelijk niet voor de verhoopte resultaten, maar blijft parallel wel bestaan. In Frankrijk is het merk vandaag nog niet actief, daar komt dit jaar ook verandering in.
Polestar-voornamen zeggen niets over hun plaats in de hiërarchie
Er wordt bij Polestar ook heel wat verwacht van de verdere uitbreiding van het gamma. Dat telt nu dus al de 2, de 3 en de 4 en wordt later dit jaar nog versterkt met de 5. Voor wie het is vergeten of zelfs nog niet wist, de cijfers van de Polestar-voornamen zeggen niets over de plaats van de auto’s in de hiërarchie. Ze geven wel de volgorde aan waarin ze werden gelanceerd, vandaar dat die 5 dus het volgende model wordt. Dat is een heel sportief gelijnde berline, er staat ook al een cabrio met de naam – raad eens – 6 op het programma.
Zonder al verdere details te geven en zelfs zonder te vertellen wanneer hij op de markt komt, wordt ook al de lancering van de 7 in het vooruitzicht gesteld. Dat wordt een compacte en natuurlijk elektrisch aangedreven SUV, het is de bedoeling hem in Europa te bouwen. We durven al mikken op een zustermodel van de Volvo EX30, de fabriek in Gent ligt als productieplaats dan natuurlijk wel voor de hand.
Eenzelfde platform voor alle nieuwe modellen
Vanaf die 7 zal er ook worden overgestapt naar het gebruik van één architectuur voor alle (toekomstige) wagens, dat zal de ontwikkeling en productie minder complex maken en dus ook de kosten drukken. Op de hoofdzetel in Göteborg wordt ook toegegeven dat er belangrijke veranderingen nodig zijn om van Polestar een succesvol en levensvatbaar merk te maken. Er wordt evengoed op gedrukt dat de Chinese mede-eigenaar Geely Holding Group het bedrijf blijft steunen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853