Een dag na BMW’s i Vision Dee, waarover u hier gisteren alles kon lezen, toonde Peugeot vandaag zijn Inception Concept, een studiemodel dat vooruitblikt naar de elektrische Peugeots van de toekomst, technische innovaties toont en een nieuwe designtaal introduceert. Ook bij Peugeot zitten de ontwerpers niet stil en wordt hard gewerkt aan de elektrische toekomst. In de komende twee jaar stelt het merk uit Sochaux vijf nieuwe elektrische auto’s voor, als deel van de strategie om tegen 2030 een volledig EV-merk te kunnen worden.
Het begin De Inception Concept ontleent zijn naam aan het Latijnse “Inceptio”, wat “het begin” betekent. Het is dan ook een illustratie van de ambitie van Peugeot om zichzelf heruit te vinden als elektrisch merk. De auto zit niet alleen boordevol technologie maar toont ook de designtaal die in de toekomst gehanteerd zal worden. Verschillende stijlelementen van de
concept car zullen vanaf 2025 terug te vinden zijn op de productieauto’s van Peugeot.

De nieuwe designtaal laat er geen twijfel over bestaan dat dit een Peugeot is (denk maar aan de drie verticale strepen als achterlichten en de voorzijde die meteen als Peugeot herkenbaar is, al verdwijnen de slagtanden van de huidige modellen in ruil voor drie verticale strepen die zo ook verwijzen naar het design van de achterlichten. Het nieuwe front wordt “Fusion Mask” gedoopt en bestaat uit een enkel stuk glas met het nieuwe logo in het midden.
Tech bars In de zijkant van de auto zitten horizontale “Tech Bars” in de deuren. Dat zijn displays waarmee de auto informatie kan weergeven zoals het laadniveau maar ook welkomstberichten kan tonen. Ze zitten ook vol sensoren die de naderende bestuurder kunnen herkennen en zo de auto binnenin al kunnen voorbereiden op zijn komst, inclusief het op maat van de bestuurder afstellen van de rijmodus, temperatuur, media- en stoelinstellingen.
STLA-platform voor elektrische auto’s Op technologisch gebied is de Inception Concept gebouwd op een “BEV by design”- STLA-platform van Stellantis dat specifiek voor EV’s is ontwikkeld en uiteindelijk in vier formaten op de markt gebracht zal worden, waarvan het eerste productiemodel nog dit jaar wordt voorgesteld. De Inception staat op het grootste van de vier platformen en meet dan ook niet minder dan vijf meter in de lengte. Met 1,34 meter hoogte is hij ook erg laag.

Onder zijn huid verbergt de
concept car een accu van 100 kWh die via 800 volttechnologie functioneert en voor een rijbereik van 800 kilometer zou moeten kunnen zorgen. Laden gebeurt met inductie, waardoor een laadkabel niet langer nodig is. Het aangekondigde verbruik is met 12,5 kWh/100 km ongeveer de helft van de courante EV’s van het moment, al zal dat ongetwijfeld niet gehaald worden als de twee elektromotoren (één voor- en één achteraan) stevig aangesproken worden en hun bijna 680 pk (500 kW) aan totaalvermogen vrijgeven. Sprinten kan hij namelijk als de beste, want Peugeot kondigt een acceleratie van nul naar honderd aan in minder dan 3 seconden.
Hypersquare-steer-by-wire-stuur Binnenin is het futurisme troef, met de visie van Peugeot op de i-Cockpit van de nabije toekomst. In het “steer-by-wire”-stuur, dat helemaal rechthoekig is en door Peugeot Hypersquare werd gedoopt, zijn ronde gaten gemaakt. Het heeft geen fysieke of aanraaktoetsen maar wel een display waarmee alles bediend moet worden. Wanneer de auto in autonome rijmodus rijdt trekt het Hypersquare-stuur zich terug en schuift een groot panoramisch scherm uit de vloer om een “nieuwe ervaring in de passagiersruimte te bieden”. Wat dat ook moge betekenen…

In ieder geval kondigt Peugeot aan dat dat stuur de inspiratie zal zijn voor Peugeot-stuurwielen in de nabije toekomst en dat het als doel heeft om de Hypersquare voor het einde van dit decennium op een van de voertuigen van het gamma te introduceren.
Het dashboard is niet langer zoals dat van de huidige Peugeots onder een afdekkapje geplaatst maar bestaat nu uit een flexibel scherm dat rij- en infotainmentinformatie in 360° toont.