Dat de 208 een succesnummer is, is een understatement. Op iets meer dan drie jaar tijd bouwde Peugeot er bijna één miljoen stuks van. Met een opgefrist design, een verbeterd interieur en nieuwe aandrijflijnen, waaronder een 100% elektrische variant, stoomt Peugeot zijn hedendaags ‘tof nummer’ klaar voor de komende jaren.
In 2021 en 2022 mocht de 208 van Peugeot zich over alle segmenten heen de best verkochte auto in Europa noemen. En vorig jaar ging de titel van meest verkochte elektrische auto in het Europese B-segment naar de E-208. Om maar te zeggen dat ze daar in Sochaux gewend zijn om met hun compacte stadsauto’s de erelijsten aan te voeren…
Hoewel aan het kenmerkende silhouet niet werd geraakt, slaagde Peugeot erin om het uiterlijk van de 208 een nieuwe, frisse touch te geven. Alle 208’s krijgen zo vooraan het nieuwe Peugeot-typische lichtdesign met de drie lange verticale lichtklauwen aan elke zijde. Uiteraard prijkt ook het nieuwe Peugeot-logo in het midden van de vernieuwde voorzijde.
Ook de achterlichten werden hertekend en worden nu gevormd door drie horizontale in plaats van verticale rode lijnen. Op de GT-uitvoering is de hele verlichting trouwens LED, ook vooraan. Naast een reeks nieuw ontworpen velgen noteren we nog dat er zeven kleuren beschikbaar zijn voor het koetswerk, waaronder twee nieuwe: Agueda-geel en Selenium-grijs.
Voor de snuit van de bestuurder zit een nieuw ontworpen instrumentenpaneel dat, behalve op de instapversie Active, een digitaal display krijgt en op de GT-uitvoeringen ook uitpakt met 3D-weergave. Met het oog op een betere ergonomie prijkt centraal op de middenconsole nu op alle nieuwe 208’s een 10 inch groot aanraakscherm waarmee de Peugeot-infotainmentsystemen bediend worden.
Peugeot koos er trouwens voor om het 208-gamma te vereenvoudigen en biedt om de keuze voor de klant te vergemakkelijken nog maar drie versies aan: de instapversie Active, de rijkelijker uitgeruste Allure en de sportieve GT. De afmetingen en de kofferruimte van Peugeots kleinste blijven onaangeroerd. Onder de hoedenplank kan de 208 nog altijd 309 liter kwijt.
Peugeot heeft voor zijn nieuwe 208 vijf aandrijflijnen in de aanbieding, waaronder een zuiver elektrische. De nieuwe E-208 perst in de gecombineerde WLTP-cyclus een rijbereik van 400 kilometer uit de 51 kWh-batterij en is 156 pk sterk. Snelladen kan bij maximaal 100 kW, bijladen van 20 tot 80% duurt dan hooguit 25 minuten.
Naast deze zuiver elektrische aandrijflijn biedt Peugeot ook twee zelfopladende hybrideversies aan, namelijk de Hybrid 100 en Hybrid 136. Beide combineren een PureTech-benzinekrachtbron – bij de ene 100 pk sterk, bij de andere 136 – met een in de versnellingsbak geïntegreerde elektromotor en maken het mogelijk om een deel van de tijd, vooral in de stad, puur elektrisch te rijden.
Tot slot zitten er nog twee 1,2 liter grote benzinemotoren in het aanbod, beide driecilinders. De 75 pk-variant stelt het met een handgeschakelde vijfbak, terwijl de 100 pk sterke broer recht heeft op een manuele zesbak.
De nieuwe 208 is ook qua rijhulpsystemen helemaal bijdetijds, want hij kan onder meer nieuwe parkeerhulpcamera’s, een adaptieve snelheidsregelaar, een dodehoekwaarschuwingssysteem en rijstrookcorrectie aan boord krijgen.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853