Peugeot onthult vandaag de 508 SW enkele maanden na de 508 berline. Met zijn lage en dynamische silhouet heeft de 508 SW een opvallend ontwerp. De auto is een mix van elegantie en praktisch gemak voor wat betreft ruimte, volume en toegang tot de bagageruimte.
De 508 SW is even hoog als de berline met 1,42 m. Dat is bijna 6 cm lager dan de vorige generatie waardoor de aerodynamica is verbeterd, zonder dat dit ten koste is gegaan van de hoofdruimte.De 4,78 m lange (3 cm langer dan de vorige generatie) Peugeot 508 SW heeft strakke en vloeiende lijnen en een lage en uitgestrekte daklijn. Uniek voor een break in dit segment zijn de deuren zonder frame waardoor het silhouet scherper en sportiever kon worden gemaakt en tegelijkertijd het glasoppervlak behouden bleef.
De achterklep is optioneel voorzien van elektrische bediening en handsfree functie. De laaddrempel is laag en breed (6 cm lager dan de sedan op 63.5 cm vanaf de grond en 2.4 cm breder). De wegklapbare bagage-afdekhoes biedt zicht op de gehele bagageruimte die eenvoudig is van vorm waardoor de 520 liter inhoud onder de hoedenplank geheel bruikbaar is. Deze inhoud is, onder de hoedenplank, nagenoeg even groot als de inhoud van de vorige break (560 liter). Functionaliteit staat voorop bij de 508 SW en die biedt dan ook een 2/3 - 1/3 deelbare achterbank met Magic Flat functie. Met dit systeem kunnen beide delen van de bank worden weggeklapt van achter uit de laadruimte. Zo ontstaat een nagenoeg vlakke laadvloer en in totaal 1780 liter laadvolume.
Aan het formaat en de verdeling van de opbergvakken over het interieur is bijzonder veel aandacht besteed. Zo passen er twee 1,5 liter flessen in het gekoelde dashboardkastje, een 1 liter fles in ieder deurvak en twee 0,5 liter flesjes in het centrale opbergvak onder de armsteun (en dan zijn er ook nog bekerhouders). De passagiers voorin zitten in AGR gecertificeerde ergonomische stoelen en hebben bovendien vijf multipoint massageprogramma's ter beschikking. Het gamma biedt keuze uit luxueuze bekledingen zoals Alcantara of nappa nerfleer.
Het hifi-systeem is ontwikkeld door FOCAL, de Franse specialist op het gebied van geluid en akoestiek. Met 10 luidsprekers met de exclusieve FOCAL technologieën, belooft dit systeem een zuiver, strak geluid dat perfect verdeeld wordt over het interieur van de auto. De tweeters in de vier portieren zitten achter fraaie roosters van geborsteld metaal.
De nieuwe Peugeot 508 SW wordt aangeboden met de nieuwe generatie PureTech en BlueHDi motoren (standaard met SCR) die gepresenteerd werden voor de berline. Er zijn twee 1.6-liter PureTech benzinemotoren: PureTech 180 S&S EAT8 en PureTech 225 S&S EAT8. Daarnaast zijn er vier BlueHDi Dieselmotoren met 1.5-liter en 2.0-liter cilinderinhoud: BlueHDi 130 S&S 6-handbak, BlueHDi 130 S&S EAT8, BlueHDi 160 S&S EAT8 enBlueHDi 180 S&S EAT8. Al deze motoren voldoen aan de Euro 6d-TEMP, een norm die vooruitloopt op de eisen van de Euro6 d norm die vanaf januari 2020 van kracht gaat, en dan met name voor wat betreft de toelaatbare stikstofoxide-emissie.
Het gamma wordt in de tweede helft van 2019 uitgebreid met een krachtige Hybride Plug-In benzineversie met een ruim elektrisch bereik van 50 km (WLTP meetmethode). De bagageruimte blijft geheel bruikbaar doordat de batterijen onder de achterbank zijn geplaatst.
De nieuwe Peugeot 508 SW zal worden gepresenteerd op de Autosalon van Parijs 2018 en zal vanaf januari 2019 in de showroom staan.