Morgen, 24 februari 2023, is het precies 40 jaar geleden dat Peugeot de 205 voorstelde. Het compacte stadsautootje werd een bestseller en mocht pas in 1998, na een carrière van 15 jaar en 5.278.050 geproduceerde exemplaren op pensioen. Hoewel de meeste Peugeot-modellen in de jaren tachtig ontworpen werden door Pininfarina was het Peugeots interne stylingteam dat met het ontwerp van de 205 op de proppen kwam. Het model introduceerde enkele stijlkenmerken die later ook op andere Peugeots terug te vinden zouden zijn, zoals de grille met horizontale spijlen en de band tussen de achterlichten. Nadien ontwierp Pininfarina wel nog de cabrioletversie.
Van 45 tot 200 pkDe 205 kwam er in talloze versies, met heel wat speciale reeksen in samenwerking met bekende merken zoals Lacoste en Roland Garros, en kreeg ook een hele reeks motoren onder de motorkap. Zo was hij bij zijn introductie de eerste kleine Franse auto met een dieselmotor. Het ging om en 1.769 cc grote viercilinder met 60 pk, die toen uitpakte met een verbruik van 3,9 l/100 km.
Bij de lancering in 1983 was de 205 ook met drie verschillende benzinemotoren verkrijgbaar, maar het zijn vooral de in het jaar daarna door Peugeot toegevoegde GTI (met in eerste instantie een 1.6 van 105 pk) en als rallyhomologatiespecial gebouwde Turbo 16-modellen die tot de verbeelding spreken. Samen met de lancering van de GTI introduceerde de fabrikant ook een driedeursvariant. In 1986 volgde de door Pininfarina getekende cabriolet en kreeg de GTI 115 pk in plaats van 105 pk en werd er een 1,9 liter-uitvoering met 130 pk als top-GTI toegevoegd. In 1988 volgde een uitgeklede Rallye-versie als lichte sportieveling voor wie niet de middelen had om in een GTI te investeren.
Succes in de autosport Peugeot zette de 205 Turbo 16 in 1984 in in het WK Rally, toen de fameuze Groep B-auto’s furore maakten en ook een dodelijke stempel drukten op de rallysport. Na drie overwinningen in het eerste seizoen won Peugeot met de 205 in 1985 en 1986 het WK bij de constructeurs én de rijders (met Timo Salonen en Juha Kankkunen).
Na het afschaffen van de Groep B-rallycategorie schreef Peugeot de 205 T16 in voor de woestijnrally Parijs-Dakar, waar hij met Ari Vatanen in 1987 en met opnieuw Juha Kankkunen in 1988 de zege wegkaapte.
15 jaar en 5.278.050 exemplarenNa een carrière van vijftien jaar trok Peugeot in 1998 de stekker uit de productielijn, die bleef steken op een totaal van 5.278.050 stuks, waarvan de GTI-uitvoering zeker met de 1,9 liter motor vandaag een gewilde youngtimer is. De heilige graal van de 205 is de tot 200 stuks beperkte Turbo 16 met zijn middenmotor en vierwielaandrijving die – als je er al een zou vinden - compleet onbetaalbaar is.