In België is de Panda geen commerciële hoogvlieger meer, in Italië blijft de sympathieke stadsmus wel bijzonder populair. Fiat werkt aan een nieuwe én desgewenst ook elektrisch aangedreven Panda, maar het huidige model kan ook nog enkele jaren mee. Het werd zonet nog eens opgewaardeerd en komt nu ook als Pandina.
Autonieuws.be reisde er voor naar Napels, waar de auto sinds 2011 in zowat letterlijk de schaduw van de Vesuvius-vulkaan wordt gebouwd. Meer bepaald in de sinds 2008 in Giambattista Vico herdoopte fabriek in het plaatsje Pomigliano d’Arco, de geschiedenis ervan gaat terug tot de grote dagen van Alfa Romeo. Sinds 1972 werden er onder meer de Alfasud, de 33, de 155, de 145, de 156 en tot 2011 ook de 159 gebouwd. Er hing tijdlang een sluiting van de fabriek in de lucht, tot Fiat onder Sergio Marchionne besliste de productie van de Panda van Polen naar Napels te verhuizen. Dat autootje wordt er vandaag dus nog steeds in elkaar gestoken, net als sinds 2022 ook de Alfa Romeo Tonale en de erop gebaseerde en voor de Noord-Amerikaanse markt bestemde Dodge Hornet.
Op de persconferentie in een van de fabriekshallen bevestigde Fiat-baas Olivier François dat de huidige Panda zijn carrière zeker nog tot 2026 en wellicht zelfs 2027 mag verderzetten, ook al is ondertussen bekend dat over enkele maanden een gloednieuwe en dus ook met een elektrische aandrijving beschikbare auto met dezelfde naam wordt gelanceerd. Beter nog, er komt een heuse Panda-familie met ook een SUV, een pick-up en nog wat andere leuke varianten.
Die auto’s worden haast onvermijdelijk wat duurder dan de huidige en al een tijdje mild-hybride Panda. Om de belangstelling voor dat vooral in Italië nog altijd heel populaire autootje ook in de rest van Europa nog wat langer levendig te houden, werd hij dus nog eens opgewaardeerd. Aan klanten ontbreekt het Fiat blijkbaar nog altijd niet. Er werden van de verschillende generaties samen al meer dan acht miljoen exemplaren verkocht en de vraag stijgt nu zelfs weer. De productie wordt dan ook met 20 procent opgedreven.
Voor de presentatie van het vernieuwde autootje werd heel bewust (schrikkeldag) 29 februari uitgekozen, dat was in 1980 immers ook de dag waarop het allereerste model met toen nog heel hoekige vormen en slechts drie deuren aan de toenmalige Italiaanse president Sandro Pertini werd gepresenteerd. De nu nog eens opgefriste Panda komt met een reeks binnenkort door Europa opgelegde ADAS- of voluit Advanced Driver Assistance System-functies, als daar zijn een Advanced Emergency Braking System, een Lane Keep Assist en een herkenning van verkeersborden. Die laatste worden weergegeven in het volledig nieuwe en digitale dashboard van 7 duim.
Qua extra uitrusting vermelden we ook nog de nieuwe cruisecontrol, de Automatic High Beam die de verlichting aan de weersomstandigheden aanpast, de parkeersensoren achteraan en de twee extra airbags, er zijn er nu zes in totaal. Er is ook een nieuw audiosysteem met aanraakscherm, Apple CarPlay en Android zijn standaard.
De Pandina is een soort speciale reeks, met eigenlijk de bijnaam die veel Italianen sowieso al jaren aan de Panda geven. Het drukt niet minder dan de affectie voor kleine en schattige dingen uit, zo laten we ons vertellen door mensen die beter met de Italiaanse cultuur (en taal) vertrouwd zijn dan wij. Typisch voor deze uitvoering is het deels wit geschilderde dashboard en de nieuwe stoelen met Pandina-logo en dubbele gele stiksels, ze zijn gemaakt met uit de zee gerecypereerd en dus ook gerecycleerd zwerfvuil. Aan de buitenkant herken je het autootje aan de gele spiegelkappen, de Pandina-opschriften op de zijlijsten en zowaar ook een Panda-gezichtje op de velgen. Er zijn ook enkele extra lakkleuren, die kunnen met een zwart dak worden gecombineerd.
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853