Nieuws

Opinie: Waarom Europese autobouwers over China warm en koud tegelijk blazen

05 september 2024
Door Alain Devos

Cupra-baas Wayne Griffiths stelt in een gesprek met persagentschap Reuters dat de door de Europese Unie opgelegde (extra) importheffingen voor in China gebouwde elektrische auto’s het voortbestaan van zijn merk in gevaar kunnen brengen. De zopas gelanceerde Tavascan wordt in dat Aziatische land in elkaar gestoken en riskeert in Europa dus een pak duurder te worden. Eigen schuld toch, heeft iemand Cupra verplicht om in China auto’s te gaan bouwen?

 

De Volkswagen-groep gunt de Brusselse Audi-fabriek geen nieuw model, mogelijk sluit de met overcapaciteit en dalende winstcijfers kampende Duitse autoreus binnenkort ook in eigen land één of zelfs meerdere productiefaciliteiten. Eén en één is in autoland natuurlijk niet altijd twee, maar je kan je dan wel de vraag stellen waarom men aan Europese klanten alsmaar vaker in China gebouwde – van origine – Europese auto’s probeert te slijten. Die worden daar dan altijd in ‘samenwerking’ of dus onder de vorm van joint-ventures met Chinese bedrijven geproduceerd en genieten er op die manier dus ook vaak van wat Europese en Noord-Amerikaanse beleidsmakers nu zien als concurrentievervalsende subsidiëring en nog wel wat andere door de Chinese overheid toegekende ‘ongezonde’ voordelen.

Corrigerende ‘sancties’

Vandaar dus de importheffingen die zowel de Europese Unie, Canada als de Verenigde Staten voor Chinese EV’s als een soort ‘corrigerende’ sanctie voorzien, daar vallen ook de ter plaatse gebouwde modellen van Europese en Amerikaanse constructeurs onder. En dus ook Volkswagen-dochter Cupra, dat de productie van de voor het merk best wel belangrijke Tavascan volledig naar China heeft verhuisd. Ook de exemplaren die in Belgische toonzalen en dito opritten komen te staan, in Europa wordt er geen enkele Tavascan gebouwd.

Je zal ze bij Cupra en bij uitbreiding de gehele Volkswagen-groep dan ook nog niet zo snel – of toch niet ‘luid’ – horen klagen over de oneerlijke concurrentie die BYD en andere Chinese reuzen hen op Europese markten komt aandoen, dat zou natuurlijk pas echt hypocriet zijn. Volkswagen en zijn dochtermerken (Audi, Skoda...) hebben China ook broodnodig voor hun boekhouding, het moedermerk was met een model als de Santana trouwens ooit een van de allereerste ‘buitenlandse’ spelers op de toen nog niets eens eigen merken tellende Chinese markt.CUPRA TAVASCAN

‘Nieuwe’ strategie

Bij andere Europese autobouwers, vooral deze met economische wortels in Frankrijk, werd er tot voor kort wel al eens stevig ‘geklaagd’ over de komst van de heel ambitieuze Chinese autobouwers naar Europa. Dat is ook wel enigszins cynisch, als je je herinnert hoe pakweg Citroën en DS eerder en met blijkbaar niet echt het verhoopte succes probeerden om zelf vaste voet te krijgen in dat land en er daarbij toch ook een pak technologisch vernuft binnenbrachten.

De strategie van onder meer Stellantis is ondertussen wel veranderd. Zo brengt het een deels overgenomen Chinees automerk, Leapmotor om het maar bij naam te noemen, nu zelf naar Europa en gaat het er in EU-land Polen ook modelletjes van bouwen. Waarmee Stellantis dan onder meer het budgetmerk Dacia van de ‘vrienden’ van Renault kan bekampen.

In de zak van Trump

De hele autosector is meer dan ooit een globale industrie geworden, met bij momenten de meest onverwachte samenwerkingsvormen. Tesla-baas Elon Musk zit al een tijdje in de zak van Donald Trump (of is het omgekeerd?). Die laatste is absoluut geen China-vriend, maar Musk bouwt in dat land jaarlijks wel een heel pak auto’s en exporteert die vandaar ook naar onder meer Europa. Waarmee we dus ook nog even kunnen terugkeren naar Cupra en de in China geproduceerde Tavascan. Voor de Volkswagen-groep is het belangrijk dat die ook in Europa goed verkoopt, het wil daarmee immers de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn vloot naar beneden krijgen en de boetes vermijden die de EU voorziet voor autobouwers die bepaalde waarden overschrijden. Vanaf volgend jaar zakken die laatste nog maar eens, emissieloze EV’s worden dan meer dan ooit een must.

Steeds meer Europese autofabrikanten tonen zich dan ook grote... tegenstanders van de EU-importheffingen op uit China ingevoerde EV’s, vandaar dus ook de opmerkelijke uitspraken van de Cupra-baas. Hij zegt dat de intentie om de Europese auto-industrie te beschermen wel eens net het omgekeerde effect zou kunnen hebben. Bovenop de al een tijdje voorziene taks van 10 procent komt er voor de Tavascan nog eens 21,3 procent bij. Als Cupra die aan zijn Europese klanten zou moeten doorrekenen, wordt de auto hier natuurlijk veel te duur. Tegelijk is er bij Volkswagen en zowat de gehele Duitse auto-industrie ook de vrees dat Peking zal reageren met hogere importheffingen voor de modellen die vanuit Europa China binnenkomen. Voor sommige merken is dat land momenteel goed voor zowat een derde van hun wereldwijde verkoop.CUPRA GRIFFITHS

Speciaal geval

Griffiths noemt ‘zijn’ Cupra Tavascan trouwens een speciaal geval. De productie in China is blijkbaar een noodzaak om de auto snel op de markt te krijgen, maar het is wel de bedoeling de latere opvolger toch terug in Europa te bouwen. “Dit is geen door China gesubsidieerd product”, aldus de Brit. “We zijn echt niet van plan van Cupra een Chinees merk te maken dat de Europese markt probeert te overspoelen.”

Deel op

Lees meer over


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.