Nieuws

© MG

Opinie: Kan Franse en Italiaanse anti-Chinese auto-oplossing ook bij ons?

05 oktober 2023
Door Stijn Blanckaert

Naar aanleiding van de beslissing van de Vlaamse regering om volgend jaar een premie van € 5.000 uit te keren voor door particulieren aangekochte elektrische auto’s met een maximale prijs van € 40.000 klonk er kritiek. Dergelijke subsidie zou namelijk in grote mate Chinese e-auto’s bevoordelen omdat die goedkoper zijn dan de Europese. Hetzelfde probleem stelt zich in Frankrijk in Italië, waar mogelijk een achterpoortje is gevonden om de subsidies enkel aan Europese auto’s te moeten geven…

 

Chinese EV’s zijn door de overheidssteun die de fabrikanten ginds genieten goedkoper dan de Europese exemplaren. Van de auto’s die in aanmerking komen voor de Vlaamse premie zijn een deel van Chinese oorsprong. Door die auto’s financieel nog aantrekkelijker te maken dan ze al zijn wordt het prijsverschil met Europese constructeurs niet kleiner en ondersteunt de overheid onrechtstreeks Chinese (staats)bedrijven die met de hulp van Chinese staatssteun vandaag steeds meer onze markt inpalmen. 

Het is niet evident om een oplossing uit te werken die ervoor kan zorgen dat enkel Europese producenten voor hun elektroauto’s van minder dan € 40.000 gebruik kunnen maken van de premie, maar Frankrijk en nu ook Italië hebben volgens Reuters een oplossing gevonden. 

Kijken naar CO2-uitstoot bij productie 

Frankrijk – en volgens Reuters ook Italië - willen een Europees initiatief om de Chinese merken te counteren niet afwachten en nemen de vlucht vooruit door specifieke voorwaarden te koppelen aan de toekenning van premies voor elektrische auto’s.  

Concreet kan in Frankrijk vanaf 15 december volgens de nieuwe regel tot € 7.000 aan EV-subsidie opgestreken worden voor auto’s die onder een bepaalde CO2-grenswaarde - die ook rekening houdt met het productieproces - blijven. Daardoor komen Chinese elektrische auto’s minder snel of niet meer in aanmerking, omdat ze door hun productie in China en transport naar Europa een grotere CO2-voetafdruk hebben dan hier gebouwde auto’s.  

Persagentschap Reuters denkt dat de Europese concurrentieregels die lidstaten verbieden om lokale producenten te bevoordelen hier omzeild kunnen worden omdat de regel die Frankrijk (en ook Italië) instellen of willen instellen klimaatgerelateerd is, en wie kan daar nu tegen zijn? 

Als dergelijke maatregel in Frankrijk en Italië de Europese goedkeuring krijgt zou Vlaanderen hem ook bij ons kunnen gebruiken, maar er zijn toch enkele bedenkingen bij te maken. Ten eerste heeft de particuliere koper er alle belang bij dat zijn elektrische auto zo betaalbaar mogelijk is. Of dat nu een Chinese of Europese is. Als Chinese auto’s worden uitgesloten en enkel duurdere Europese EV’s overblijven doet die particulier niet bepaald een goede zaak. 

Anderzijds dreigt een dergelijke maatregel ook Zuid-Koreaanse of Japanse fabrikanten te treffen als het om auto’s gaat die niet in Europa worden gebouwd, en daar gaat het om gewaardeerde handelspartners, democratieën bovendien, die geen oneigenlijke staatssteun genieten zoals het geval is bij Chinese autobouwers.

Het is vandaag ook nog niet duidelijk hoe Vlaanderen de beloofde premie precies gaat toekennen en wat de randvoorwaarden zijn. We houden u vanzelfsprekend op de hoogte.

Deel op

Stijn Blanckaert

Stijn Blanckaert (°1974) is al van kindsbeen af gepassioneerd door auto’s en maakte er zijn beroep van. Hij houdt van pk’s, of ze nu uit een V8 of een elektromotor rollen… Na jaren in de leasing- en fleetsector schrijft hij sinds 2016 voor Autonieuws.be waar hij onder meer gespecialiseerd is in economisch nieuws.

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.