We hebben geen toegang tot de boekhouding en de directiekamer(s) van Volkswagen, we moeten de Duitsers dus maar op hun woord geloven als ze zeggen dat vooral de tegenvallende vraag naar EV’s en de Chinese concurrentie de belangrijkste oorzaken voor het huidige probleem van de overcapaciteit van het merk zijn. Of hebben we misschien toch nog een andere reden voor de malaise in Wolfsburg gevonden?
Natuurlijk zijn er ook nog andere oorzaken. Of toch minstens één, zij het dat die dan best ook wel eens een grote impact zou kunnen hebben. Laat ons het toch wel wat op een deels ander publiek mikkende Audi en het wat wegkwijnende Seat even vergeten, maar elke Cupra- of Skoda-bestelbon die dezer dagen wordt ondertekend had er potentieel ook eentje voor een Volkswagen kunnen zijn.
Bij eerstgenoemde merk doet men zo hard zijn best om zich een jong en hip imago aan te meten dat het toch niet meer te vermijden is dat daar ook al eens mogelijke klanten van pakweg een Tiguan of andere Volkswagen-vierwielers mee worden ‘weggekaapt’. En bij Skoda probeert men er ons al veel langer én met alsmaar meer succes van te overtuigen dat de merknaam helemaal niet meer voor budgetauto’s staat, ook al zijn de meeste modellen nog altijd goedkoper dan hun evenknieën uit de Volkswagen-catalogus. Waarom zou je nog een Passat Variant 1.5 TSI eHybrid van € 57.075 kopen als de technisch 100 procent identieke Suberb Combi 1.5 TSI PHEV je voor € 47.330 minstens evenveel of Simply Clever-gewijs zelfs nog iets meer kan bieden?
In zijn elektrische afdeling heeft Volkswagen het zichzelf mogelijk zelfs nog wat moeilijker gemaakt. Een bij de eerste exemplaren toch wat twijfelachtige afwerking en andere probleempjes maakten dat de ID.3 ons niet van bij de start kon overtuigen. Zowat alles is ondertussen wel mooi rechtgezet, maar de er uiterlijk toch sterk op gelijkende ID.4 en zelfs nog wat andere elektrische modellen met dezelfde letters in hun voornaam kampen misschien toch nog wel een heel klein beetje met dat in de begindagen beschadigde imago. Qua design begeesteren al die auto’s ook niet echt, terwijl ze nog niet de met die van de Golf vergelijkbare soort adelbrieven hebben om dat te compenseren.
Geef maar toe, zijn een Cupra Born en Tavascan en zelfs een Skoda Enyaq en zijn Coupé-afgeleide met RS-pak al niet net wat sexyer dan de enigszins vergelijkbare Volkswagen-modellen? Het Tsjechische merk durft er nu zelfs al stevige en dus Volkswagen-achtige prijzen voor vragen, wellicht doet het dat straks ook voor de wat compactere en voor Wolfsburg misschien nog een grotere concurrent wordende Elroq. Om nog eens naar de klassiekere modellen met verbrandingsmotor terug te keren, bij Cupra verschijnt met de Terramar binnenkort ook nog een wat meer gekruide Spaanse variant van de Volkswagen Tiguan in de showrooms. In die van de D’Ieteren Mobility Centers worden al die auto’s dan ook nog eens allemaal onder hetzelfde dak verzameld, moeten daar echt nog grote tekeningen bij worden gemaakt?
Inderdaad, autoreus Stellantis kampt met een gelijkaardig... luxeprobleem. Bij Citroën, Fiat, Opel, Peugeot en bij uitbreiding zelfs Alfa Romeo, Jeep en Lancia staan er ook wel nogal wat technisch identieke autootjes naast elkaar. Maar tussen een nieuwe Lancia en een Opel of tussen een Fiat en een Jeep lijkt het ons toch nog altijd wat makkelijker kiezen dan tussen de hierboven vermelde Cupra’s, Skoda’s, Volkswagens en bij uitbreiding zelfs Audi’s en Seats. Zou het grote overcapaciteitsprobleem van Volkswagen op een inderdaad ook wel krimpende markt dan niet op zijn minst een “heel klein beetje” (ook) met een overaanbod te maken hebben?
Dat Volkswagen al een tijdje met een grote imagocampagne bezig is, het zegt toch ook wel iets. Voor de in elektrische tijden tot voor kort toch wat uit de belangstelling verdwenen Golf wordt de 50ste verjaardag van het model reclamegewijs nu ineens ook ‘handig’ gebruikt om er weer een hippe auto van te proberen maken. Ach, misschien zitten we er met deze analyse echt helemaal naast en weet (vooral) het marketingvolk van het grote Volkswagen het heus wel beter. Maar voor hetzelfde geld is het er gewoon boenk op...
YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen
BTW: BE 0883 567 853