Nieuws

© McLaren

Opgewaardeerde McLaren Artura nu ook als Spider

27 februari 2024
Door Alain Devos

McLaren heeft zijn zo’n twee jaar ‘oude’ Artura al eens onder handen genomen, de Britse constructeur biedt de sportwagen nu ook als Spider aan. Dat is dus de eerste hybride cabrio van het merk.

 

Eerst iets over de motor. McLaren heeft de komst van de Spider aangegrepen om zijn 3 liter grote V6 nog eens op te waarderen, de verbeteringen zijn er natuurlijk ook voor het gesloten model. Het systeemvermogen steeg van 680 naar een zo mogelijk nog wat straffere 700 pk, 95 paarden komen van de elektrische E-motor van de hybride Artura. We hebben het nog niet echt geverifieerd, maar McLaren beweert dat de Spider met zijn leeggewicht van 1.457 kilo de lichtste open supersportwagen is. De verhouding van 480 pk per ton is in elk geval bijzonder indrukwekkend en draagt natuurlijk bij tot de sterke prestaties. De Spider spurt naar 100 km/h in slechts 3 seconden, naar 200 km/h in 8,4 seconden en naar 300 km/h in 21,6 tellen. Je kan daarna nog even doorrazen tot de topsnelheid van 330 km/h.MCLAREN ARTURA SPIDER 1

Tot 33 kilometer elektrisch

De snelle spurts zijn ook mede te danken aan de aanpassingen aan de gerobotiseerde achttrapstransmissie, een nieuwe calibratie zorgt voor 25 procent sneller schakelen. Het maximumkoppel van de hybride aandrijving bedraagt 720 Nm, de E-motor neemt tot 225 Nm voor zijn rekening. Goed om weten, zo denken we toch: je kan met de van een batterij van 7,4 kWh voorziene Artura (Coupé en Spider) ook nog altijd eventjes volledig elektrisch rijden. Vroeger 30 en nu zelfs 33 kilometer. Als je ’s morgens naar het werk vertrekt, hoef je de buren dus niet altijd wakker te maken. MCLAREN ARTURA SPIDER 4

Sneller op het circuit

Met het aangepaste uitlaatsysteem laat de V6 zich desgewenst ook nog wat ‘beter’ horen, McLaren heeft het over een vooral voor de Spider en dus het open rijden bedoelde mooiere klank. Er zijn nieuwe motorsteunen en er is ook nog gesleuteld aan de ophanging, zo zou de adaptieve demping maar liefst 90 procent sneller werken. De koeling van de remmen werd evengoed weer wat efficiënter. Het moet er allemaal voor zorgen dat je met de auto nog wat vlugger op je bestemming kan geraken, mochten alle wegen vrij van verkeer en natuurlijk ook van snelheidslimieten en -controles zijn. Snellere circuitrondjes, drukken we ons zo politiek correct(er) uit?MCLAREN ARTURA SPIDER 5

Met veel rook

Bijzonder ‘fout’ is ook nog de Spinning Wheel Pull-Away-functie, die laat toe om echt met gierende banden (en een rubberspoor) en dus ook flink wat rook te vertrekken. Voor het geval je de buren dus wel op een originele manier goede morgen wil wensen. Terug wat ernstiger nu, de veiligheidsuitrusting van de Artura is uitgebreid met onder meer Blindspot Monitoring, Lane Departure Warning, Cross-Traffic Detection en een verkeersbordherkenningssysteem dat de bestuurder waarschuwt als hij of zij de snelheidslimiet overschreidt. Juist ja, zoals Europa het wil. Nog een laatste en ook wel leuk detail: wie al een Artura bezit, kan het vermogen van zijn V6 gratis laten opvoeren naar de 700 pk van het vernieuwde model. MCLAREN ARTURA SPIDER INTERIEUR

In 11 seconden open of toe

Wat kunnen we nog specifiek over de Spider vertellen? Dat het geen klassieke cabriolet met stoffen kap is natuurlijk, de auto heeft een ‘hard’ dakpaneel dat zich in 11 seconden elektrisch laat openen en sluiten. Dat mag (of kan) ook al rijdend, tot een snelheid van 50 km/h. Je kan het ook met elektrochroom glas krijgen en dan zelf bepalen hoeveel licht erdoor mag dringen als het gesloten is. De Spider is zo’n 60 kilo zwaarder dan de ‘gewone’ Artura, McLaren laat ook nog weten dat er geen extra verstevigingen nodig waren om de stijfheid van de auto te bewaren. Precies omdat het dus geen klassieke cabriolet is, natuurlijk.

Deel op

Lees meer over

Contact

YesYes BV
Veenstraat 10
B-3630 Maasmechelen

BTW: BE 0883 567 853

Autonieuws

Ook op


© Autonieuws. Alle rechten voorbehouden. Design door We Cre8 It.